Manometertrycket (golvvärmekretsen) på min IVT 490 (2003) varierade från 0-2 bar ibland flera ggr/h.
Hur kan detta vara möjligt tänkte jag.... Normal har trycket hovrat runt 1 bar som det skall, men inte nu.
Jag hade misstankar i riktning mot expansionskärlet som jag fick bekräftade genom ett annat inlägg på forumet.
Manometern visade 0 bar i ett läge när jag öppnade luftningsnippeln, då gick den plötsligt upp till 0.5 bar!
Det kunde bara betyda att innan jag öppnade ventilen var det vacuum (undertryck) i systemet. Det kan bara uppstå
om systemet tryck ur sig vatten (genom övertrycksventilen tex.) och sedan av någon anledning minskat sin volym.
En minskning av volymen kan tex ske genom en temperaturförändring. Värmevattenkretsen i pumpen håller ca 55 liter,
om den ändrar sig 30 deg. C (vilket den kan på ganska kort tid vid tillskott) så gör det en volymskillnad på ca: 330ml.
Den skillnaden kan bara ge ett stort utslag ifall luftvolymen i expansionskärlet är väldigt liten. Kärlet som är 12 liter skall i
normalfallet hålla 0.5 bar på luftsidan utan vatten. Luftsidan kan antas till 6 l (membranet i mitten av kärlet) utan övertryck.
Vid 0.5 bar övertryck borde det finnas ca:9 liter luft i luftsidan av kärlet. De 330ml man får av temperaturökningen enl. ovan skulle i det
fallet knappt synas på manometern. nu gav det upphov till 2 bars övertryck på manometern! Slutsats: det måste vara på tok
för lite luft i expansionskärlet.
Från ett läge där manometern visade 0.5 bar tryckte jag i luft i expansionskärlet med en kompressor till ~1.5 bar och släppte
sedan ut värmevatten till trycket stannade på ~0.5bar. Så fortsatte jag till jag såg att trycket efter att jag släppt ut vatten inte
gick att få lägre än ~0.6 bar.
Då visste jag att jag jag hade fyllt på kärlet med ungefär så mycket luft det skall inehålla. Jag tömde gott och väl 6 liter vatten
innan det stabiliserade sig, det innebär att det praktisk taget inte fanns någon luft kvat i kärlet.
Kärlet blir då "stumt" och även de små volymförändringar som temperaturförändringarna ger, ändrar vattenvolymen så att det syns
som stora variationer på mätarklockan.
Därefter fyllde jag på vatten till trycket visade 1 bar. Efter detta beter sig systemet normalt med endast små variationer beroende på
värmevattnets temperatur (+- 0.1 bar eller så).
Ganska enkelt sammband när man vet svaret....
Jag pumpade in lite siliconolja i ventilen med förhoppning om att det skall hålla tätt bättre i framtiden.
Jag skall tillägga att jag också kollade att det inte kom något vatten ur bilventilen på exp. kärlet, det skulle i så fall ha skvallrat om
ett trasigt gummimembran. Jag räknade ut att i princip allt vatten jag tömde ur systemet motsvarade ungefär det jag fyllt på sedan
2003, inget vatten har i så fall läck ur systemet, bara luft från exp. kärlet.
Hoppas detta kan hjälpa andra med liknande problem.