0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Antingen skaffar du fler ungar som kan överrösta ljudet eller så får du byta lager. Det inre närmast fläkten är lättast att byta och det som oftast ger sig. Enklast är att köpa en utbytesmotor, brukar finnas för 6-800. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0
Kolla kvittot snabbt som tusan och har du lite tur så är den inte mer än 5 år gammal och det då finns garanti kvar.
Fler ungar är knappast aktuellt, snarare barnbarn då. Men tack för länken som säger mig att lagerbyte inte är nåt för mig, det får bli utbytesmotor. Vad händer om jag bara skiter i det?Lagret skär fattar jag , men skadas annat i maskinen?
ok, du skrev Sverigepump så jag trodde det var en maskin såld via Sverigepumpen / Kinnan och därmed 5 års garanti
Det som händer före allt annat är att du kommer att gå omkring o känna dig som när du tittat på bilden en stund. Det kommer före ev försämrad prestanda o lagerhaveri.
Förutsatt att du provat köra fläkten manuellt, så kan du kan egentligen bara ha gjort två fel, inte dragit åt skruven till fläkthjulet eller inte satt i kontakten ordentligt. Men det är väl inte så sannolikt.Annars är det den som bytt lager som inte funktionstestat. Denne kan ju fått in en motor med trasig IC eller själv klantat sig med lödningarna, man måste löda loss kretskortet för att kunna byta det bakre lagret. Toshiba har ett skyddsläge där fläkten körs på lågvarv vid fel, jag vet inte hur det är på Panasonic med just den saken. TS Comfort kanske vet?
Är det bytt till en ny fläktmotor eller har ni bytt lager själv ?Vad är det för modell ?Har du testat som Bjebb skrev att köra fläkten manuellt i tex kylläget eller med att stänga av den via fjärren och sedan trycka på ION knappen för att sedan stega sig upp från läge 1 till fläktläge 5 ?
Har du testat som Bjebb skrev att köra fläkten manuellt i tex kylläget eller med att stänga av den via fjärren och sedan trycka på ION knappen för att sedan stega sig upp från läge 1 till fläktläge 5 ?