0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett handelshinder för kinesiska paneler gynnar egentligen bara Tyskland, då dom är dom är stora på tillverkning av paneler, för oss i Sverige innebärdet bara att det blir dyrare om EU köper tyskarnas önskan. Kan inte de tyska tillverkarna matcha Kina, så är det väl så att säga "tråkigt" för dom, det är väl vadman in andra sammanhang kallar för kokurnans, och det brukar ju gynna marknaden. Jag har svårt att se att EU skulle hjälpa mitt bolag om jag inte klarar att konkurrerarmed mina kollegor i branschen....
Ett handelshinder för kinesiska paneler gynnar egentligen bara Tyskland, då dom är dom är stora på tillverkning av paneler, för oss i Sverige innebärdet bara att det blir dyrare om EU köper tyskarnas önskan. Kan inte de tyska tillverkarna matcha Kina, så är det väl så att säga "tråkigt" för dom, det är väl vadman in andra sammanhang kallar för kokurnans, och det brukar ju gynna marknaden. Jag har svårt att se att EU skulle hjälpa mitt bolag om jag inte klarar att konkurrerarmed mina kollegor i branschen....Solcellspaneler är definitivt här för att stanna, tittar man på vår kära granne Danmark så räknar man med att det kommer att installeras 18-22,000st 4,5-6kW anläggningar under2012, och man kan kalkylera att pengarna är hemma på ca: 8år men då ger dansken ca: 2:-/kW i vårt fall får man räkna med runt 14år idag på breakeven, om man endast tittar ekonomiskt, att sedan huset borde bli värt mer samt att man bidrar till en grönare värld borde ju också vara bra. Kommer ett beslut från vår regering i Juni 2013, ang. hur man skall ställa sig till en så kallad netto debitering osv. Har svårt att tänka mig att vi i Sverige inte skulle hänga på övriga Europa med att gynna gröna investeringar...Nu har ju även det svenskaste som finns efter Ikea, Electrolux tagit steget in i branschen med deras varumärke Volta i Danmark www.volta-solar.dk
Killen där påstod att det var coolare att ha en solcells anläggning på taket än en Porsche på uppfarten..... Hoppas han har rätt ;-D