0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I stora delar av världen skulle folk kunna ha egen produktion av väte via solceller och bränsleceller.Vätgasdrivna hybridbilar skulle i dessa länder ta över helt utan större påverkan på miljön eller uttaget av biobränslen.
Vikt, luftmotstånd och rullmotstånd är de tre viktiga parametrarna, att säga att vikten har liten betydelse är fel.Det är också anledningen till att min första bil, en Opel Rekord 1900 -71 gick på bara 0.7 liter/mil - snålare än många moderna bilar i samma storlek - Vikt under 1000 kg och smala däck.
Stämmer bra med mina erfarenheter. Pappas SAAB 93, tomvikt 890 kg, med smala däck kommer jag ihåg att jag en gång körde på 0,63 L/mil i landsvägskörning. Den hade en trecylindrig tvåtaktsmotor med dålig bränsleekonomi. Min nyinköpta KIA med dieselmotor, vikt 1500 kg, drar runt 0,58 L/mil i blandad körning.
Nu ser den vanligaste bilkörningen annorlunda ut än motorvägskörning då 86 % av oss bor i tätort och 89 % av oss jobbar i tätorten vilket gör att det blir mer kökörning än landsvägskörning för de flesta av oss vilket gör att bilen bör anpassas för sådan användning som är den huvudsakliga.Då passar hybridbilen mycket bra med sin låga förbrukning även i statstrafik där batteriet får 64 % av sin laddning från fartminskningar i snitt.Körsträckan Stockholm Umeå klaras redan i dag av rena elbilar som Tesla om man stannar efter halva sträckan för att snabbladda bilen, vem vill sitta och köra sextio mil i sträck utan en kopp kaffe eller för att äta en bit.
WAF-faktor, vad är det?