0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jo, men jag skrev ju också att det var en osäker kalkyl, värmepumpen jag valde ger 3 kW mer än min beräkning, och jag har heller inte skrivit att den var dimensionerad för 100% effekttäckning, vilket jag inte heller anser vara absolut nödvändigt, dock möjligt om man väljer att köra den mot en arbetstank.De offerter han fått har kommit från de som varit på plats, och även om vi inte fått några specifika besked om exakt vad som offereras så verkar ju förslagen ligga på ungefär samma nivå som jag har kommit fram till.På ett sånt stort hus kan det alltid bli fel, och troligen är det väl så att en pelletsanläggning är "säkrast" om man absolut vill ha 100% effekttäckning.Å andra sidan är det inte hela världen om det behövs någon enstaka kWh eltillskott vid DUT heller.Den största osäkerheten kanske ligger i radiatorkretsen, finns där kapacitet att ge så mycket effekt till huset med låg framledningstemp.Om inte så kanske pellets är enda tänkbara lösningen om projektet inte skall dra iväg med ytterligare 200 000 kr för nytt värmeavgivande system.