0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur hög framledningtemperaturen är när det är som kallast borde man kollat eftersom vi har haft några kalla vintrar, men tyvärr har jag inte koll på detta.
Var inne och kollade på SGU:s brunnregister och grannen hade grävt 162 m...
Känner en rörmokare som skulle kunna hjälpa till med installationen, men frågan är vad man skall välja? Lmf skrev om Nibe Split och som jag förstår det så är detta en inverterpump från Mitsubishi med Nibe innedel. ME och Daikin Altherma är väl också invertermodeller. CTC som är en on/off pump verkar annars väldigt vanlig och då kan det väl inte vara helt fel?
Om du har nån shuntautomatik på nuvarande panna så borde det gå att se hur den är inställd.Det intressanta ur kostnadssynpunkt är hur långt det är till berget. Det aktiva djupet på brunnen anpassar man efter storleken på VP'n och energibehovet.Rent generellt så har man inte så stor nytta av en inverter när man jobbar mot ett vattenburet system. Vattnet och distributionssystemet ackuulerar ju en del värme, till skillnad från luft. Har man tillräcklig vattenvolym så det blir inte så stora temperaturvariationer med en on/off-VP att man märker av det.Den stora fördelen med en inverter är att man kan välja en större pump som klarar effektbehovet när det är som kallast utan att den blir alltför överdimensionerad höst och vår. Samma fördelar kan man dock uppnå med en hyfsat stor arbetstank också. Merkostnaden borde vara ungefär den samma, men invertern innehåller ju en del mer elektronik som skulle kunna gå sönder... Som vanligt finns det för- och nackdelar med alla lösningar.
Det jag tycker är lite intressant med inverters och luft/vatten men inte i fallet med markvärme är att luft vatten har en föränderlig effektleverans även utan att vara en inverter och detta då lufttemperaturen svänger över årstiden. När som mest effekt behövs kommer en luft/vatten leverera som minst. Om man tänker utifrån ett flöde kan vi ställa in invertermaskinen att jobba i ett flöde som är gjort för 10kw värmepump då den under varma delen av säsongen kommer sänka effekten och under kalla delen kommer ha mindre effekt än märkningen. Dvs 16kw värmepumpen kommer aldrig lämna just 16kw. När det behövs är det för kallt och den lämnar i praktiken kanske bara 10. Alltså tycker jag att en inverter är mer intressant med luft/vatten och därmed inte sagt att jag själv hade valt att gå den vägen. Jag hade nog valt en väldigt stor luft/vatten som fick jobba mot en arbetstank. Alltså typ 15-16kw on/off VP luft/vatten för ett hus som kräver 10kw vid dut (utan gå närmare i detalj kring det faktiska effektförhållandet utan bara för att ge ett grovt exempel)