0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen! Tack för era råd!Ja, kompressorerna är fördelade så att A huvudsakligen gör värme och B huvudsakligen varmvatten. Kompressor B gör också värme vid behov. Jag har bläddrat i menyerna och driften är inställd på "kombi". Det finns en växelventil på baksidan av pumpen, en Honeywell. Elkassetten tillkopplas först när båda kompressorerna inte klarar av uppvärmningen.Jag har också på er inrådan öppnat termostaterna inne hos oss för fullt och kollat flödet noga in till oss. Det ligger på 122 liter/h. Vi är 5 lght i min länga, så om alla kör som jag blir det ca 600 l/h.Dock är kompressor A och inre cirkpump A igång endast några minuter per dygn. Inre cirkpumen är ställd på intermittent, så cirkulationen sköts av en yttre cirkulationspump. Och det är ju precis som Rickard säger att flödet ju måste dubblas om båda kompressorerna ska göra värme. Ja Jisses! Jag är mycket tveksam om installatörerna förberett för det. Eller är det så att de inre pumparna i så fall skjuter på och ökar flödet i hela systemet? Kan inte påminna mig att flödet in till mig var det dubbla i vintras när det var kallt. Då måste ju COP-värdet ha varit total katastrof. Nu är det ca 12 grader ute och kompressor A är inte särskilt belastad, men i vintras när det var ca -5 till -10 gick de för fullt. 7-lghtslängorna var tvungna att använda elkassett, det har jag sett på timförbrukningen på vår elleverantörs hemsida. Flera timmar hade mer än 22kWh i förbrukning.Herregud. Det kan förklara att jag nu i slutet av augusti räknade ut COP-värdet på anläggningen genom att använda mig av 5 (styrelsemedlemmars) förbrukning av värme och tappvv. Utslaget på våra 25 lägenheter hade vi ett COP på ca 1,3. Det är visserligen ungefärligt, men det var då som jag började fundera över att något inte var helt rätt inställt.Jag är mkt tacksam för era svar! Det här verka röra sig om mycket pengar som kan tjänas in.../Andreas