Tack för svar!
Det är attans att man alltid stöter på nya begrepp precis när man trodde man började få koll.
Ok, KVS-värde på aktuell shunt är 4,0 (m3/h) enligt esbes datablad. Jag hittade ett nomogram i lundagrossistens utbildningskompendium del 6, sid 27 (
http://new.lundagrossisten.se/documentslib/pdf/komp6.pdf), men förstår förstås inte riktigt hur jag skall tolka diagrammet. Kan jag likställa värmeflödet vid

=20 °C med kvs-värdet efter omräkning till m3/h? I så fall skulle jag alltså behöva knappt DN40 för att överföra all effekt shunten kan leverera vid delta 20? Det känns inte rimligt.

Om det spelar någon roll så kommer DN20-rören fram till shunten vara ca 1m för både fram och retur, två 90-gradsböjar (invändig löd), i övrigt raka rör. Vid långa rördragningar får jag förstås ett tryckfall som är oönskligt, men är 1m att betrakta som långt? (mao, har jag gjort bort mig så mycket att det är värt att dundra in till storstaden och köpa grövre rördimensioner?)
Sedan kommer jag inte att ha så högt delta, snarare 7-12 °C. Har precis köpt kåken, så har ont om data på effektbehov. Tidigare ägare har klarat sig med 2*3kW elvärmare (i Eryl S5 vedpanna) för både uppvärmning och tappvarmvatten och ville enligt uppgift ha
varmt inne. Jag räknar med att behöva lägga till ett par raddar eller konvektor för att få vettig framledningstemp.
Djungel är bara förnamnet!