Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fast strypning radiatorventiler beräkning m.m.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Fast strypning radiatorventiler beräkning m.m. (läst 8413 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
skrivet:
28 september 2012, 21:05:53 »
Citera
Ok enligt mina beräkningar ska mina radiatorer strypar enligt följande
2
1
2
3
1
1
2
2
2
1
1
1
1
2
1
4
1
Det är alltså danfoss RA-k-VB ventil med inställning 1 lägst och 7 högst och sedan fast läge som är ännu högre N.
Utgått från 55/45 och justerat för den förändring av flödet som krävs för att minska eller öka effekten för att passa mina rum/radiatorer.
Som jag kommit fram till skulle ovan justeringar innebära att jag vid 55/45 vid dut kommer avge precis det jag behöver.
Visst verkar det som jag kommit till en underlig slutsats??? för det verkar väl lite väl tight strypt?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
rgx107
Expert på värmepump
Antal inlägg: 215
Karma +0/-0
rgx107
SV: Fast strypning radiatorventiler beräkning m.m.
«
Svar #1 skrivet:
28 september 2012, 21:19:23 »
Citera
Varför valde du framledning 55 °C? Vad blir det om du väljer en lägre?
Loggat
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #2 skrivet:
29 september 2012, 00:02:55 »
Citera
jag vet inte jag har ingen tabell
I vintras så hade jag 46/47 alltså i framledning, returen mins jag inte just nu. Vid -20 grader
Jag vill dimensionera teoretiskt. I första hand för att jämföra med vad jag har ställt in med hjälp av termometern och se hur rätt jag kommit. Ja och så vidare.
Jag tror jag hade 10 i delta lite drygt vid DUT.
Jag vet inte hur jag ska göra. Mina siffror verkar inte vettiga. Eller är det så enkelt att OM jag ställer in såsom jag angivit så kommer jag behöva skicka ut 55 i framledning vid -20 snarare än 46?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #3 skrivet:
30 september 2012, 01:39:50 »
Citera
jag har gjort typ så här, för varje radiator.
behovwatt typ bred hög avger watt vilket är procent av behov
kök 1200 K33 80 50 894 74,50% 0,021 0,029
Dom två sista värdena är flöde i lps enligt 55/45 vid märkeffekt respektive vad jag enligt procentsatsen anser mig behöva för att få den effekt jag vill ha.
Sovrum norr 1 261 K22 80 60 690 264,37% 0,017 0,006
Mer vanligt förekommande. Alltså överdimensionering.
1. jag skulle vilja ha en tabell så jag ser vilket flöde som krävs för att ge motsvarande märkeffekt vid 45/35. Kan jag utgå från procent?
2. samma fråga avseende procent. Ni ser hur jag gjort. rad x är över/underdimensionerad med y procent och flödet ska därför korrigeras med y procent
3. vidare har jag enligt tidigare inlägg tagit kv värdet på instrypningen som är kubik/h och räknat om till lps för att hitta mitt värde på vredet. Jag misstänker att det hela är tryckberoende så jag måste på något sätt veta vilket tryck jag har? antar att det beror på cirkpumpen eller?
Jag tycker som sagt det vore kul att göra detta i efterhand. dokumentera fullt ut vilka effekter och flöden som krävs och sedan kunna använda detta för att jämföra med mina över tid manuellt och praktiskt injusterade ventiler.
Därutöver finns det en förhoppning om att komma fram till vad som vore den mest optimala inställningen av flöde etc för att få bästa möjliga drift och besparing. Här måste jag ju nästan anta att den mest optimala har det högsta flödet för det högsta flödet har den lägsta framledningen. Men det finns ju en gräns invid vilken slitage och oljud uppstår.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36156
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
30 september 2012, 07:07:40 »
Citera
Om jag inte missminner mig hade jag 5 som högsta värde i mitt system när jag justerade in det.
Troligen är det så att flödet blir för högt om man går över 4-5 på danfoss koppel med ett deltaT på <10°C, nästan oavsett radiatorstorlek.
Du skulle troligen vinna på att sätta in en extra radiator i rummet där du har din "4-radiator", det skulle innebära att du kan köra med en lägre kurva på värmepumpen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #5 skrivet:
30 september 2012, 10:13:38 »
Citera
4 rummet är garaget. Den är rent teoretiskt underdimensionerad. Men det är ingen dörr mellan pannrummet, groventre/förråd och garage.
VPn avger en del värme gissar jag, likväl som VV och värmetank. Därtill kör jag normalt sett någon grad lägre temp här. Typ mål 18-19 i stället 21-22.
Effektbehovet är vid samma temp som övriga huset. Vilket alltså egentligen inte är fallet. Borde justera detta kanske i beräkningarna.
Men till ditt svar. Ska jag förstå det som att det vore bättre att få ner en sådan här 4-radiator (om den hade legat någon annanstans) till 1-2 genom att installera en till radiator (Eller större) för att på så sätt få ungefär samma KV värde på alla radiatorer.
Om vi säger att alla radiatorer indikerar en strypning på 1 till 2-läget. Skulle man inte kunna tänka sig att öka till 2-3 läget i stället och därmed få en lägre framledning vid DUT?
Om jag kan köra 55/45 (teoretiskt) med alla raddar strypta till 1-2-läget så borde väl det indikera att radiatorerna är överdimensionerade.
Sedan är jag som sagt tveksam till om det KV värde och tillhörade strypläge jag fått fram är rätt. Jag har ju utgått från m3/h värdet som ventilen anger men som sagt detta måste ju vara beroende på trycket i systemet?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
30 september 2012, 11:25:37 »
Citera
Ja, sätter du in kompletterande radiatorer i garaget så kommer du att kunna öka flödet över alla andra radiatorer och detta i sin tur gör det möjligt att sänka kurvan.
Som det nu är ligger du troligen på maxflöde över garageradiatorn, och har rätt hårt strypt på alla andra raddar.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #7 skrivet:
30 september 2012, 19:24:30 »
Citera
Dessa ventiler går till 7 och har därtill ytterligare ett läge som heter N. då antar jag att ingen strypning sker.
Om garageradden har 4 så kan jag öka 3 snäpp på den, inklusive alla andra.
Kan man säga det så enkelt som att det bästa driftscenariot är det då flödet är så högt att inget missljud uppstår. Dvs då får man bäst framledningskurva. (men samtidigt sämre skiktning i tanken och högre drivström för CP, i detta fallet irrelevant mer eller mindre får man väl anta)
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
30 september 2012, 20:17:58 »
Citera
Ja, i princip är det så.
MEN - när man kommer så högt i flöde att missljud uppstår så ligger man nog rätt långt över dimensioneringsprogrammens larmpunkt där flödet är för högt.
Jag skulle vilja säga, om man skall "bondtrimma" så kan man öka flödet tills det börjar brusa, och sedan ställa ned lite mer än att det blir tyst.
Lite marginaler är aldrig fel.
Exakt hur "för höga flöden" påverkar livslängden på rör vet jag inte, har aldrig hört talas om att någon i min värld drabbats av några läckage.
De enda historier jag hört rör vvc som varit extremt hög under lång tid.
I större fastigheter kan det säkert förekomma läckage p.g.a. höga flöden, men då är det nog skyhöga flöden vi talar om.
I ditt fall skulle du t.o.m kunna öppna garageradiatorn helt (läge 7), och sedan trimma in flödena på de övriga raddarna så att även dessa får mer flöde.
Kort sagt, den klenaste radiatorn (mest underdimensionerade) begränsar hela radiatorkretsen, så den skall få så mycket flöde som möjligt.
Skulle inte förvåna mig om du kan sänka framledningens bör vid DUT med 2-4 grader om du fixar din obalans.
«
Senast ändrad: 30 september 2012, 20:22:09 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #9 skrivet:
30 september 2012, 20:35:01 »
Citera
mm JAg kanske borde orka gå och läsa av vilket strypvärde jag har på alla raddar nu.
Måste dock ta av alla termosar då och så vidare... segt =)
just nu upplever jag det som jag har balans men då har jag trimmat in via IP pistol. Största (mest överdimensionerade) radiator har varit tongivande så till vida att den är max strupen. Övriga har jag i möjligaste mån få att på tillopp och retur matcha deltat över värmepumpen
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #10 skrivet:
30 september 2012, 20:35:37 »
Citera
Just nu har jag för övrigt 46 grader i framledning vid DUT. Nedan beräkning är för 55/45.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #11 skrivet:
02 oktober 2012, 01:26:12 »
Citera
Jag har kollat upp mina raddar och golvslingan i badrummet.
Dessa ska i ett 55/45 system med 20 grader i innetemp avge 13663watt
Mitt behov är 12kw och jag önskar ha detta vid 46 i framledning.
För att uppnå detta har jag via beräkningsprogram kommit fram till att en retur på 40c är ganska lagom.
Det är ett delta på 6K och för att uppnå detta måste mitt flöde enligt miniräknaren och kanske något program, jag mins inte, ökas med 161%. Ett flöde som tidigare var 0,012 lps blir nu 0,02lps.
Mitt totalflöde över radiatorerna blir då ca 0,5 lps och effekten i detta läge är 12,42kw.
Mitt nästa steg är att räkna ut vad detta innebär i KV värde för varje radiator.
Detta kommer så klart skita sig delvis. JAg har inte tagit i beaktan att vissa av mina radiatorer är överdimensionerade.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #12 skrivet:
02 oktober 2012, 01:56:06 »
Citera
Om en radiator avger 500w vid 46/40 och 20 i rum och jag i stället vill att den ska ge typ 250w så behöver deltat över radiatorn vid DUT vara 24K.
OM flödet vid 500w var 0,02lps så behöver strypningen för att ge 250w och ett delta på 20K vara 0,0025
Det är ett 8 gånger lägre flöde.
Om vi sätter detta i ett KV perspektiv så är det 0,04 kontra 0,32. Det skulle innebära en skillnad på den 7 gradiga skalan där normalradiatorn har steg 6 och den stora radiatorn har steg 1.
Om det stämmer kommer då radiatorerna ha deltat 6 respektive 24k
Om vi räknar med MMAs räknare så är flödet på normalradiatorn som skulle ge 500w
Flöde= 0,02 l/s
Effekt= 501 W vid dt=6 C
Tryckfall= 10,00 kPa
Erforderligt kv, ventil= 0,23
0,23 KV läge på justeringsventilen är läge 5 på den 7 gradiga skalan.
Det innebär att då läge 1 på den för stora radiatorn inte kan bli lägre så måste jag acceptera ett högre flöde över den normala radiatorn.
resultatet skulle kunna bli att jag stryper ner många radiatorer lite mer eller att jag öppnar många radiatorer lite mer än min beräkning. Det får ju visa sig. =)
Men i slutändan borde jag i alla fall inte landa mer än typ 1 grad i framledning från mitt önskade värde.
nej fan nu när jag tänker har jag nog räknat bort mig.
det jag förlorar i effekt när jag sänker framledning från 55/45 till 46/40 är mer än jag räknade första gången. Måste ha gjort något fel. 13kw 55/45 radiatorer blir 9kw 46/40 radiatorer.
hm hm
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #13 skrivet:
02 oktober 2012, 09:42:53 »
Citera
så här ser mina strypningar ut i dag
Med nuvarande inställning på CP ger det ett flöde på 0.5lps totalt.
Då förbrukar den externa CPn 6w.
Lägena går alltså från 1 till 7 och därutöver finns N som är ostrypt.
Den hårdaste är på 1 och den öppnaste på 6. Då finns det inte jättemycket spelrum kvar.
4
1
3
6
5
5
6
5
6
1
1
2
2
5
5
1
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #14 skrivet:
10 oktober 2012, 09:28:05 »
Citera
Har ökat lite till
Generellt kan man säga att nedre plan ligger på 7 eller N (som är helt ostrypt).
Undantaget är hall och tvättstuga som är 5 respektive 3 samt kontoret som är 6. Även TV rummet är lite nedstrypt . Så ska man generalisera är alla lite öppnare ytor på max och individuella rum något nedstrypt.
På övre plan är sovrummen samtliga på 3.
Allrummet 6
Badrum golvshunt egen CP manuellt strypt utifrån temperatur i badrummets golvvärme som ger ungefär 1 grad högre än övrigt i huset.
Så egentligen kan man säga samma här. Öppen yta praktiskt taget fullt, stängd yta nedstrypt.
Pannrummet/förråd/groventre = 1 samt ytterligare strypt så långt det går manuellt vred för termostatventilen.
Garage/hobbyrum = 3
Värmepump, arbetstank och VV avger troligen en del värme. Har vid nuvarande väderlek svårt att hålla under 20c.
Sovrummen blir lite för varma. Det är perfekt när man lägger sig men lite för varmt när man vaknar. Hade det inte varit för att vi har riktigt bra tryck på tilluften i dessa rum skulle det bli på tok för varmt.
Det är ju tvårörs överallt. Vardagsrummet/matsal ligger sist på slingorna. Här är allt öppet. Det är det svalaste rummet av alla i huset. Funderar på om det beror på att det här finns tilluft men frånluften är i andra ändan av huset så värmen går åt det hållet. På morgonen är det 20.5 här inne och när alla är hemma, även om vi inte sätter foten i varelse vardagsrum eller matsal, då tvrummet ligger separat, ökar temperaturen ca 1 grad.
Det kan tyckas lite underligt, för min egen del, då radiatorerna i vardagsrummet inte är underdimensionerade.
På nedre plan finns det 5 radiatorer (samt en elslinga för badrum) i ena delen av huset och 4 radiatorer i vardagsrum/matsal. Sett till ytan så står vardagsrummet och matsalen för en mindre del. Därför skulle jag ha trott att det skulle vara varmare där. Så det måste ha att göra med att värme går därifrån till andra delar av huset eller placeringen av tilluft/frånluft.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1506
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Nordkraft
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info