0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har "blivit med" FLVP Den ena Aquares 370 fick jag av brorsan och den andra 380 köpte jag här på Åland för en mindre summa pengar. Den senare har jag skruvat isär i småbitar främst för att fullt förstå funktionen på FLVP och för att plocka bort all typ av elvärme så som elpanna och elvärmesköld. Dessutom vill jag få ner formatet på den och separera tank och pump.Lyckas projektet skall jag i framtiden förse frugans heta bageri med kylluft och samtidigt få varmvatten till bageriet Finns det någon här som prövat någonting liknande som kunde ge mig lite tips? Är ny på forumet (även om jag registrerade mig redan 2009) men har stort intresse av energiteknik. Jag har lusläst dokumentet "Nyckel till värmestyrning aquaes 380" och allt känns rimligt.
Jag hoppas det inte är köldmediarör som sticker ut under kompressorenheten.
Nej det är ett avluftningsrör till koaxialväxlarn som fanns nerdraget till nedersta delen invid cirkulationspumpen.
Nu får du förklara för mig vad det är?
Hela iden med att ha ventilation går om intet om man återför uttjänt luft.I ett bageri där hygienkraven är hårda kan jag inte tänka mig att man skulle godkänna att man blåser in smutsig och förorenad luft över matvaror.Om det nu är återanvändning av frånluften som du menar GDS-Jan, har produkten tilluftsventilation som vissa har så är det ok.Kolla gällande regler för ventilation och hygien så du kan planera för eventuella extra åtgärder redan nu.
Vet inte hur reglerna är i Finland men i Sverige får du inte återanvända luften i offentliga lokaler.Hela iden med att ha ventilation går om intet om man återför uttjänt luft.I ett bageri där hygienkraven är hårda kan jag inte tänka mig att man skulle godkänna att man blåser in smutsig och förorenad luft över matvaror.Om det nu är återanvändning av frånluften som du menar GDS-Jan, har produkten tilluftsventilation som vissa har så är det ok.Kolla gällande regler för ventilation och hygien så du kan planera för eventuella extra åtgärder redan nu.
Frånluftsvärmepumps skall ta tilluften från ventilationsintag.Dessutom finns i alla fall i sverige hygieniska gränsvärden för mjöldamm i luft.
Jag kanske missuppfattade det hela men jag fick uppfattningen av att man skulle ta luft ifrån lokalen, leda in denna genom ventilationskanaler till en FLVP och sedan blåsa in denna igen via ventilationskanaler.Finns redan ventilation som uppfyller kraven så skulle man teoretiskt kunna använda aggregatet som kylning.MEN, ventilationskanaler är skitiga och det kommer förmodligen att behövas hepa-filter för att få bort partiklarna och förhindra dessa att blåsa in och landa på livsmedlen.Det är ventilationskanalerna som är problemet, framförallt i en miljö med mycket damm och livsmedel.