Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ElektroStandard 370 och 380  (läst 11669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
ElektroStandard 370 och 380
« skrivet: 28 september 2012, 18:18:10 »
Jag har "blivit med" FLVP 8)
Den ena Aquares 370 fick jag av brorsan och den andra 380 köpte jag här pÃ¥ Ã…land för en mindre summa pengar. Den senare har jag skruvat isär i smÃ¥bitar främst för att fullt förstÃ¥ funktionen pÃ¥ FLVP och för att plocka bort  all typ av elvärme sÃ¥ som elpanna och elvärmesköld. Dessutom vill jag fÃ¥ ner formatet pÃ¥ den och separera tank och pump.
Lyckas projektet skall jag i framtiden förse frugans heta bageri med kylluft och samtidigt fÃ¥ varmvatten till bageriet  tummenupp
Finns det någon här som prövat någonting liknande som kunde ge mig lite tips? Är ny på forumet (även om jag registrerade mig redan 2009) men har stort intresse av energiteknik. Jag har lusläst dokumentet "Nyckel till värmestyrning aquaes 380" och allt känns rimligt.
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #1 skrivet: 28 september 2012, 19:04:36 »
Jag har "blivit med" FLVP 8)
Den ena Aquares 370 fick jag av brorsan och den andra 380 köpte jag här pÃ¥ Ã…land för en mindre summa pengar. Den senare har jag skruvat isär i smÃ¥bitar främst för att fullt förstÃ¥ funktionen pÃ¥ FLVP och för att plocka bort  all typ av elvärme sÃ¥ som elpanna och elvärmesköld. Dessutom vill jag fÃ¥ ner formatet pÃ¥ den och separera tank och pump.
Lyckas projektet skall jag i framtiden förse frugans heta bageri med kylluft och samtidigt fÃ¥ varmvatten till bageriet  tummenupp
Finns det någon här som prövat någonting liknande som kunde ge mig lite tips? Är ny på forumet (även om jag registrerade mig redan 2009) men har stort intresse av energiteknik. Jag har lusläst dokumentet "Nyckel till värmestyrning aquaes 380" och allt känns rimligt.

Ta inte isär den för mycket bara  ;)

Frånluft är luften den drar ur husventilationen över förångaren där den kyls och blåses ut som avluft.
Energin den kylt luften med värmer vattnet i tanken.

I ditt fall kan du dra frånluft från bageriet och blåsa tillbaka den i bageriet igen nu avkyld.
Ta frånluften uppe vid taket och blås in den längre ner.

Samtidigt som du gör detta så tar den energin från luften i bageriet och värmer vattnet.
Finns det fukt i luften så avfuktar den samtidigt och även den energin värmer vattnet.

Enkelt, men du kanske måste modda tempgivare lite eftersom den använder dessa för att avgöra när tanken är laddad eller framledningstemp är nådd.

Men inget är omöjligt och du kan bygga ett eget styr om du måste för att få önskad funktion.

Kul projekt  tummenupp 
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 19:50:35 »
Hej och tack för snabb feedback :)
Nej jag har inte tänkt att fippla med själva kylmediet, det lilla som verkar vara kvar, lågtrycksvakten i f11 larmade hela tiden vid testkörningen och kompressor/fläktrummet ser "ofräscht" ut. Just nu ser ES380:an ut som bifogade bild. Tanken är, ifall jag lyckas, att köra kompressorn ute upphängd på väggen och cirkulera varmvattnet in till tanken i bageriets källare och där fungera som en förvärmare till den befintliga eldrivna varmvattenberedaren
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 20:22:46 »
Jag hoppas det inte är köldmediarör som sticker ut under kompressorenheten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #4 skrivet: 28 september 2012, 21:25:28 »
Jag hoppas det inte är köldmediarör som sticker ut under kompressorenheten.
Nej det är ett avluftningsrör till koaxialväxlarn som fanns nerdraget till nedersta delen invid cirkulationspumpen.
« Senast ändrad: 28 september 2012, 21:27:06 av ECANHA57 »
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #5 skrivet: 28 september 2012, 21:45:07 »
Nej det är ett avluftningsrör till koaxialväxlarn som fanns nerdraget till nedersta delen invid cirkulationspumpen.

Nu får du förklara för mig vad det är?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #6 skrivet: 29 september 2012, 00:31:05 »
Vet inte hur reglerna är i Finland men i Sverige får du inte återanvända luften i offentliga lokaler.
Hela iden med att ha ventilation går om intet om man återför uttjänt luft.
I ett bageri där hygienkraven är hårda kan jag inte tänka mig att man skulle godkänna att man blåser in smutsig och förorenad luft över matvaror.
Om det nu är återanvändning av frånluften som du menar GDS-Jan, har produkten tilluftsventilation som vissa har så är det ok.

Kolla gällande regler för ventilation och hygien så du kan planera för eventuella extra åtgärder redan nu.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #7 skrivet: 29 september 2012, 07:12:41 »
Nu får du förklara för mig vad det är?
Det finns två stycken avluftningsrör för att få bort luften ur pannvattensystemet, ett går till en speciell "luftfångare" ovanför cirkulationspumpen, det andra avluftar vattensystemets högsta punkt - koaxialväxlaren. För att förenkla underhållet är avluftningsrören nerdragna till serviceluckan nere där också den tredje avluftningsventilen till själva panntanken finns.
En ypperlig skiss på systemet hittade jag här på forumet tidigare, lite dålig upplösning tyvärr.
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 07:26:07 »
Hela iden med att ha ventilation går om intet om man återför uttjänt luft.
I ett bageri där hygienkraven är hårda kan jag inte tänka mig att man skulle godkänna att man blåser in smutsig och förorenad luft över matvaror.
Om det nu är återanvändning av frånluften som du menar GDS-Jan, har produkten tilluftsventilation som vissa har så är det ok.

Kolla gällande regler för ventilation och hygien så du kan planera för eventuella extra åtgärder redan nu.

Tack för varningen  :) men om jag faktiskt lyckas med projektet, vilket jag nog tror pÃ¥, sÃ¥ tror jag inte det blir nÃ¥got problem med myndigheterena eftersom bageriet förutom den här ventilationen är utrustad med andra kraftiga fläktar som blÃ¥ser rakt ut. Dessutom har hälsomyndigheterna inte idag klagat pÃ¥ vÃ¥r vanliga luftvärmepump som idag finns för att reglera temperaturen, denna cirkulerar ju inneluften rakt av med sämre kapacitet pÃ¥ bÃ¥de filtrering och avfuktning mot vad som min anläggning kommer att ha  a:gl
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #9 skrivet: 29 september 2012, 10:23:04 »
Vet inte hur reglerna är i Finland men i Sverige får du inte återanvända luften i offentliga lokaler.
Hela iden med att ha ventilation går om intet om man återför uttjänt luft.
I ett bageri där hygienkraven är hårda kan jag inte tänka mig att man skulle godkänna att man blåser in smutsig och förorenad luft över matvaror.
Om det nu är återanvändning av frånluften som du menar GDS-Jan, har produkten tilluftsventilation som vissa har så är det ok.

Kolla gällande regler för ventilation och hygien så du kan planera för eventuella extra åtgärder redan nu.

Så han får inte ställa in en avfuktare i bageriet?
Eller en konvektor för kyla?

Släpp det att FLVP är en ventilationshistoria.
Det är en värmepump och i detta fall en AC.

Ventilation har han väl redan innan?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #10 skrivet: 29 september 2012, 12:00:58 »
Frånluftsvärmepumps skall ta tilluften från ventilationsintag.
Dessutom finns i alla fall i sverige hygieniska gränsvärden för mjöldamm i luft.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #11 skrivet: 29 september 2012, 13:04:47 »
Frånluftsvärmepumps skall ta tilluften från ventilationsintag.
Dessutom finns i alla fall i sverige hygieniska gränsvärden för mjöldamm i luft.

Du förstår fortfarande inte?

och vad har hygieniska gränsvärden för mjöldamm i luft med saken att göra?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #12 skrivet: 29 september 2012, 13:55:33 »
Jag kanske missuppfattade det hela men jag fick uppfattningen av att man skulle ta luft ifrån lokalen, leda in denna genom ventilationskanaler till en FLVP och sedan blåsa in denna igen via ventilationskanaler.
Finns redan ventilation som uppfyller kraven så skulle man teoretiskt kunna använda aggregatet som kylning.
MEN, ventilationskanaler är skitiga och det kommer förmodligen att behövas hepa-filter för att få bort partiklarna och förhindra dessa att blåsa in och landa på livsmedlen.
Det är ventilationskanalerna som är problemet, framförallt i en miljö med mycket damm och livsmedel.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #13 skrivet: 29 september 2012, 14:09:52 »
Han ska nog inte blanda in ventilationen överhuvudtaget.

Bäst är att bara dra flexslang direkt mellan pumpen och egna ventiler
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #14 skrivet: 29 september 2012, 14:11:47 »
Jag kanske missuppfattade det hela men jag fick uppfattningen av att man skulle ta luft ifrån lokalen, leda in denna genom ventilationskanaler till en FLVP och sedan blåsa in denna igen via ventilationskanaler.
Finns redan ventilation som uppfyller kraven så skulle man teoretiskt kunna använda aggregatet som kylning.
MEN, ventilationskanaler är skitiga och det kommer förmodligen att behövas hepa-filter för att få bort partiklarna och förhindra dessa att blåsa in och landa på livsmedlen.
Det är ventilationskanalerna som är problemet, framförallt i en miljö med mycket damm och livsmedel.

Nej du missförstod ingenting, förutom då kanske att vi pratade om ett större bostadshus. Här är det fråga om ett litet gårdsbageri som rent byggnadstekniskt bäst jämförs med en kakelbelagd maskinverkstad. Vi har besök av miljömyndigheten varje år, senast för några veckor sedan, och det har aldrig specificerats några värden på luftkvaliten. I ett större "fabriksbageri" med många anställda kan jag dock tänka mig att arbetsskyddet har synpunkter.
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!