0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kom att tänka på att den kanske larmade för LP för att luften den sög över förångaren var för kall?Dessa maskiner tycker inte om luft kallare än 16 °C även om jag kört min med bara 13 °C frånluft.Du kan nog inte heller ha kompressorn utomhus för den har nog ingen kompressorvärmare och kommer att gå sönder när den kallstartas.Jag har byggt om både avfuktare och mobila AC till värmepumpar och det är ganska kul att hålla på med men det är väldigt lätt att köra sönder kompressorn om du gör fel.LP-larm är lika farligt för kompressorn som HP-larm.LP betyder att förångaren är för kall och HP att kondensorn inte blir av med värmen.
Den går inte sönder på en minut utan snarare på 30-60min så känslig är den inte.Se till att ha rätt temperaturer i den så fungerar det.
Just att kompressorer "rasar" verkar vara snarare en regel än ett undantag på maskiner som varit i drift ett bra tag, om man läser det här forumet. Men vad menar man oftast med att den "rasar"? Är det lager som börjar kärva med ett tydligt ljud eller? Själv misstänker jag att det många gånger handlar om gasläckor som är relativt enkla att åtgärda, men vad säger ni som har erfarenhet?Den ena av de två Aquarius jag kommit över har fortfarande orginalkompressor (maskinerna är båda från -94-95) och fungerade över förväntan bra vid testkörningen, utloppstemperaturen på ventilationsluften kom ner till 8 grader C. Den andra, som nu är min testmaskin, hade en relativt ny kompressor och vid bytet hade man givetvis lött på påfyllnadsventiler på rören. Den maskinen såg väldigt ofräsch ut, kompressorbytet såg inte ut att vara snyggt utfört och som jag skrev tidigare, den fungerade dåligt vid testerna.
Att det är för kallt problematiken känner jag dock till men bageriet används inte alls på vintern, stänger redan i början av september. Och man kan ju lätt fixa en värmeslinga till den...