Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ElektroStandard 370 och 380  (läst 13191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #15 skrivet: 29 september 2012, 15:40:39 »
Kom att tänka på att den kanske larmade för LP för att luften den sög över förångaren var för kall?
Dessa maskiner tycker inte om luft kallare än 16 °C även om jag kört min med bara 13 °C frånluft.

Du kan nog inte heller ha kompressorn utomhus för den har nog ingen kompressorvärmare och kommer att gå sönder när den kallstartas.

Jag har byggt om både avfuktare och mobila AC till värmepumpar och det är ganska kul att hålla på med men det är väldigt lätt att köra sönder kompressorn om du gör fel.

LP-larm är lika farligt för kompressorn som HP-larm.
LP betyder att förångaren är för kall och HP att kondensorn inte blir av med värmen.
« Senast ändrad: 29 september 2012, 15:45:40 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Åland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Förstår teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #16 skrivet: 29 september 2012, 18:28:07 »
Kom att tänka på att den kanske larmade för LP för att luften den sög över förångaren var för kall?
Dessa maskiner tycker inte om luft kallare än 16 °C även om jag kört min med bara 13 °C frånluft.

Du kan nog inte heller ha kompressorn utomhus för den har nog ingen kompressorvärmare och kommer att gå sönder när den kallstartas.

Jag har byggt om både avfuktare och mobila AC till värmepumpar och det är ganska kul att hålla på med men det är väldigt lätt att köra sönder kompressorn om du gör fel.

LP-larm är lika farligt för kompressorn som HP-larm.
LP betyder att förångaren är för kall och HP att kondensorn inte blir av med värmen.
Intressant  Sc:,h! Just sånt där har jag ingen koll på  dontknow, ännu  ;)
Är väldigt intresserad av att veta mera om just de där trycksensorena men ifall jag kör sönder något så är det bara vad jag förr eller senare kommer att göra, detta är mera ett experiment inför evntuella permanenta lösningar med modernare pumpar.
Att det är för kallt problematiken känner jag dock till men bageriet används inte alls på vintern, stänger redan i början av september. Och man kan ju lätt fixa en värmeslinga till den...
Stockhus från 1935 med byggytan 150m2 i två plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhål plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #17 skrivet: 29 september 2012, 18:47:56 »
Den går inte sönder på en minut utan snarare på 30-60min så känslig är den inte.

Se till att ha rätt temperaturer i den så fungerar det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Åland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Förstår teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #18 skrivet: 30 september 2012, 07:22:31 »
Den går inte sönder på en minut utan snarare på 30-60min så känslig är den inte.

Se till att ha rätt temperaturer i den så fungerar det.

Just att kompressorer "rasar" verkar vara snarare en regel än ett undantag på maskiner som varit i drift ett bra tag, om man läser det här forumet. Men vad menar man oftast med att den "rasar"? Är det lager som börjar kärva med ett tydligt ljud eller? Själv misstänker jag att det många gånger handlar om gasläckor som är relativt enkla att åtgärda, men vad säger ni som har erfarenhet?

Den ena av de två Aquarius jag kommit över har fortfarande orginalkompressor (maskinerna är båda från -94-95) och fungerade över förväntan bra vid testkörningen, utloppstemperaturen på ventilationsluften kom ner till 8 grader C. Den andra, som nu är min testmaskin, hade en relativt ny kompressor och vid bytet hade man givetvis lött på påfyllnadsventiler på rören. Den maskinen såg väldigt ofräsch ut, kompressorbytet såg inte ut att vara snyggt utfört och som jag skrev tidigare, den fungerade dåligt vid testerna.
Stockhus från 1935 med byggytan 150m2 i två plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhål plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #19 skrivet: 30 september 2012, 17:58:34 »
Just att kompressorer "rasar" verkar vara snarare en regel än ett undantag på maskiner som varit i drift ett bra tag, om man läser det här forumet. Men vad menar man oftast med att den "rasar"? Är det lager som börjar kärva med ett tydligt ljud eller? Själv misstänker jag att det många gånger handlar om gasläckor som är relativt enkla att åtgärda, men vad säger ni som har erfarenhet?

Den ena av de två Aquarius jag kommit över har fortfarande orginalkompressor (maskinerna är båda från -94-95) och fungerade över förväntan bra vid testkörningen, utloppstemperaturen på ventilationsluften kom ner till 8 grader C. Den andra, som nu är min testmaskin, hade en relativt ny kompressor och vid bytet hade man givetvis lött på påfyllnadsventiler på rören. Den maskinen såg väldigt ofräsch ut, kompressorbytet såg inte ut att vara snyggt utfört och som jag skrev tidigare, den fungerade dåligt vid testerna.

Det finns 2 orsaker till att en kompressor rasar och ingen av dom har med lagren att göra.

Det första är att man kör för kall förångare vilket innebär vätskeslag.
Kompressor suger vätska istället för gas.

Det andra är att smörjningen försvinner pga läcka i systemet.
Kommer det in fukt så kan också lindningarna i motorn frätas men den skär nog före det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #20 skrivet: 30 september 2012, 18:06:46 »
Att det är för kallt problematiken känner jag dock till men bageriet används inte alls på vintern, stänger redan i början av september. Och man kan ju lätt fixa en värmeslinga till den...

Om du bara använder den varma sidan för att få varmvatten och ingen är där på vintern så kan du driva en fläktkonvektor på vintern från VVB för underhållsvärme.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Åland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Förstår teorin bakom värmepumpar
SV: ElektroStandard 370 och 380
« Svar #21 skrivet: 01 oktober 2012, 10:55:35 »
Redan den här tiden, slutet av september - början av oktober, brukar jag göra iordning bageriet för vinterdvalan efter att frugan tömt det. Allt vatten töms ut ur systemen, stanklås pluggas och råttskrämmare sätts på. Ingen värme alls på.
Mot slutet av mars väcker vi upp anläggningen ur vinterdvalan.
Det betyder att även mitt projekt inte kommer att verkställas innan våren/sommaren då kylluften på nytt behövs.
Men före våren är det säkert en hel del kunskap om gaser, oljor och alla givares gränsvärden som är värt att titta på.
Stockhus från 1935 med byggytan 150m2 i två plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhål plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!