0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller inte med om "Angående arbetstank gäller, ju större desto bättre.".För det först är det LV/VP vi pratar om och den jobbar bättre på dagen än på natten. VPn avfrostar också mer på natten; och vissa tidsperioder inte alls på dagen när den gör det på natten. Elen får vara rätt mycket billigare för att detta ska löna sig.För det andra så måste du ha en gigantisk pump. Om huset krävet 6 kW när det är -10C och du ska ladda upp tanken för dagsbruk måste du ha en 12kW VP. När det är tio minus alltså; detta är rimligtvis en väldigt stor/dyr pump som dessutom kommer att kräva så mycket kräm att du måste säkra upp fastigheten.Ett tredje problem är att laddningen kommer att släpa efter eftersom det är så mycket vatten som ska värmas. Risken är att med alla avfrostningar etc så kommer den ikapp för långsamt och då går elpatronen in i onödan. Kan kanske justeras bort dock.För det fjärde pratar vi arbetstank, en volymsförstorare för att system med flytande kondensering. I ett shuntat system är den föreslagna principen mer tillämplig.Jag skulle faktiskt påstå att mer än 200-300 liter på en liten IVT Air 50 är helt onödigt. Och det räcker även till en större pump.För vedeldning håller jag absolut med dig; i viss mån kanske också för bergvärme./Marcus