Blir ett billigt byggmaxgolv inte tillräckligt varmt och trevligt att gå på?
Ska tillägga att jag har två lager golvgips som det billiga byggmaxgolvet ska läggas på.
Har förstått att skulle jag kosta på mig ett 3-4 ggr så dyrt trägolv så skulle jag få en varm och skön golvyta att gå på men vill ju helst hålla det lågbudget...
// P
Temperaturmässigt lär det bli näst intill exakt samma temperatur oavsett pris på golvet du lägger ovanpå. Möjligen kan det bli några tiondels grader kallare med ett dyrare trägolv.
Komfortmässigt är det dock en annan femma. Är det ett parkettgolv i trä du pratar om så lär priset inte påverka upplevd temperatur. Jämför du däremot laminat så kommer det kännas kallare än ett trägolv upp till en viss temperatur, ca 25 grader, är det varmare känns det å andra sidan varmare än motsv. trägolv.
Det som påverkar är alltså golvmaterialets värmeledningsförmåga. Laminat leder värme bättre än trä och upplevs därför kallare (om det är kallare än hudtemperaturen) jämfört med trägolv. Klinker och trä blir samma effekt men skillnaden är större mellan klinker och trä än mellan laminat och trä.