Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?  (läst 3081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« skrivet: 27 september 2012, 08:41:57 »
Har idag ett 134kvm 1.5 planshus som jag värmer med en nyinstallerad Daikin Althema 8.8kw luft/vatten vp. Den kör flytande kondensering direkt mot elementen och har en 200 liters vvb. Den anläggningen fungerar kanon!

Nu när vi är på gång att flytta så har ett av objekten (200 kvm, 1.5kvm) en tokgammal oljepanna som måste bytas ut. Eftersom jag är en nöjd med Daikinanläggningen så kontaktade jag min leverantör med frågan om man inte kan kombinera en VP med en Vedpanna på nått klurigt sätt. Hans svar blev att jag skulle ta en snarlik anläggning som den jag har (fast lite större, 11kw och 260 lit vvb) och komplettera med en kamin i huset för lite mysvärme.

Jag är inte så sugen på det, finns inget smart ställe att sätta en kamin i det huset! Sen vill jag slippa dra runt ved inne i huset, det gamla pannrummet har en egen ingång så veden skulle aldrig behöva skräpa ner där inne.

Så alla ni gurus: Går det att kombinera följande funktion:
- VP med VVB funktion: Flytande kondensering mot elementen. När VP inte orkar så slår den själv på sin egen elpatron.
- Vedpanna med 500l acktank.
- OM vatten i acktank är varmare än vad VP producerar så shuntas det vattnet ut istället på radiatorkretsen. Då bör VP fatta att den inte behöver producera uppvärmning och bara vila och göra varmvatten vid behov. Vedpannan ska strunta i varmvattnet, det låter jag VP'n med sin elpatron sköta.

Kort sagt, jag vill ha bekvämligheten med en VP och kunna gå in med spetsvärme mitt i vintern i vedpannan. Och inte ställa om VP till fast kondensering och låta den först värma 500 liter i acktanken, det känns som slöseri.

Hänger ni med? Jag är lat så någon automatik ska sköta regleringen, är ack:en varmare så ska dess vatten ut i kretsen, annars sköter VP'n det.

Mvh

Kent
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 13:35:54 »
Tycker att detta lÃ¥ter som en strÃ¥lande lösning. HÃ¥ller tummarna att det gÃ¥r att realisera och följer trÃ¥den med stort intresse.  tummenupp
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2012, 15:54:33 »
Kolla mitt inlägg i tråden Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Senast ändrad: 27 september 2012, 15:59:35 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2012, 17:04:02 »
Det blir ju något liknande som jag har såfall. Förutom att jag har kopplat vp till min 500 liters tank. Där finns slingor som förvärmer vv innan det går in vvb. Jag shuntar ut värmen. Jag kan elda om jag vill. Då stiger givetvis tempen i tanken och det känner givaren till vp. Det fungerar helt perfekt. Men om du vill ha vp rakt på radiatorslingan får du sätta några magnetventiler som styrs om när du ska elda. Tycker det känns onödigt. Men du kanske ska ha stora tankar? För om det bara är 500 liter är det väl bättre att köra vp rakt in i tanken?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2012, 18:37:02 »
Kör också liknande anläggning men kan man ha extern framledningsgivare till daikin eller går det att flytta befintlig givare. Att köra via en tank ska inte vara några problem men du bör ha en shuntstyrning som fixar tempen ut på raddarna. Installatörerna vill oftast inte bygga en sån anläggning och jag tror det beror på att den blir dyr och kommer antagligen inte att betala sig inom lämplig tid och en del installatörer har inte kompetensen som krävs när det blir lite extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2012, 22:05:38 »
 tummenupp

Koppla VP tanken till acktank med cirkulationspump
kör flytande kondensering (när acktanken blir varmare än starttemp på VP så kommer VP att vila)
Du kommer alltid att få varmvattnet från VP

Koppla vedpanna till acktank och elda när andan faller på

Acktanken kopplas mot radiatorkretsen med en enkel shuntstyrning typ ESBE CRB100

Sen kan man som bla. Henke och jag själv förvärma varmvattnet i acktanken om det finns en slinga som man kan använda.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2012, 23:25:54 »
Koppla VP tanken till acktank med cirkulationspump
kör flytande kondensering (när acktanken blir varmare än starttemp på VP så kommer VP att vila) Du kommer alltid att få varmvattnet från VP

Koppla vedpanna till acktank och elda när andan faller på

Acktanken kopplas mot radiatorkretsen med en enkel shuntstyrning typ ESBE

Blir det inte onödigt långa driftstider med en 500-1000 litersvolym till att värma upp? Känns lite over the top att hetta upp så mycket vatten, då det räcker normalt att skicka ut bara på radiatorslingan...

Jag har ingen buffert tank i nuvarande anläggningen, antagligen var det därför jag inte tänker rätt här. Men när VP'n märker att den får in "tillräckligt" varmt vatten så låter den det bara cirkulera vidare.. Det fattar jag..

Ska man ha en liten volymtank istället på radiatorslingan och ha en värmeöverföring mot den istället från ack:en och en temstyrd slinga med cirkpump, så när ack:en är varmare än volymtanken så går den igång och överför värme mot den lilla tanken, då slipper VP'n hetta hela ack:en.. Men vedpannan får en ack med relevant volym att jobba mot. Eldar jag inte förblir den kall och jag har min korta lilla slinga för VP'n..
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Kombinationsanläggning L/V VP och Vedpanna?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2012, 09:57:56 »
Svarar mig själv, en sådan här "temperaturdifferanstermostat" för att styra värmeladdning från ack:en till bufferten/radiatorsystemet borde väl funka?

http://www.ekontroll.com/product.html/tk1c?category_id=12

Eldar jag inget så blir det kallt i ack:en och då snurrar bara min "lilla radiatorkrets". Antar att man får sätta ngn typ av backventil eller magnetventil i så det inte blir "självcirkulation" mot ack tanken.

Alternativt någon mer avancerad lösning med laddsystem för solpaneler bör funka, konceptuellt är det ju samma sak jag vill åstadkomma. Om det är varmare vatten i solkretsen så ska dess cirkpump starta och ladda en ack med den värmen.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!