Jag installerade en pelletspanna 2008 då pelletsen kostade 1700:- per pall, billigt och bra tänkte jag, men vintern 2009/2010 gjorde jag åt 9 pall och då kostade pellets 2200:-/pall.!! Efter det var jag trött på att bära pellets och köpte därför en Nibe Fighter F2025 och kopplade den direkt på radiatorkretsen med flytande kondensering och använde endast en termostat inne i huset som styrde v-pumpen. Detta fick jag aldrig att fungera bra även om jag ändrade maxreturtemp etc på pumpen.
Då kopplade jag värmepumpen på pannans "ackumulortanksuttag" för kunnan använda tanken i pannan och på det sättet shunta ut värmen via pannshunten och den automatik som jag har till den (Acasos automix 30Q). Detta fungerar bra i det hänsendet att det är jämn och bra temp i huset, men ger säkert inte max besparing.
I pannan så sitter det en 6 eller 9 meter lång vv-slinga som förvärmer varmvattnet, slingan är för kort för att ge någon större effekt (den är skall arbeta på 70-80grader) uttempen på v-vattnet från pannan går fort ner till ´25-30 grader om man duschar tex. Varmvattnet spettsas i en 300liters gammal vv-beredare som läcker värme som ett såll (från 1981). VV-beredaren har dessutom ingen justerbar termostat så arbetstempen är konstant 80 grader. VV-beredaren skall bytas till en ny mindre typ 100-150 liter.
Tanken med en acktank är att flytta över shunten till tanken och använda mig av den automatic jag har idag. Få en bättre förvärmning av varmvattnet (typ 20-25m slinga) och istället ha en 100-150liters beredare med termostat.
Tanken är även att koppla pelletspannan mot ackumulatorn och använda den istället för elpatron vid tex under -5 grader och stänga av v-pumpen när tempen går under -10 grader då det förmodlingen blir billigare att bara elda med pellets. Frågan är bara hur detta skall kopplas på acktanken, jag har även golvvärme i källaren som jag skulle vilja ha lite värme i på sommaren?
Jag VILL INTE ha någon SMO-10 och köra med flytande kondensering!! Jag kör med Bonnametoden och ändrar termostaten till värmepumpen manuellt efter värme behov.
Tänkte att det kanske finns någon smart variant med bivalentshunt eller dyligt?