0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ursäkta att jag lägger mig i utan att ha hängt med men är det inte pga av att deltat över radiatorn ökar vid hög framledning som gör att vp inte orkar höja framledningen mera annars skulle ju vp kunna höja framledningen hur högt som helst
se om jag kan hjälpa dig här att förstå.Du skrev,värmeavgivningen varierar med varierande framledningstemperatur, Det är helt rättDet är därför deltat också varierar över radiatorn
Inte om man har en on/offpump. Då är deltat över radiatorn konstant när pumpen går. Däremot varierar deltaT genom att pumpens gångtid som andel av cykeltiden varierar. Tag Rickards fall med deltaT = 7. När pumpen går kontinuerligt är deltaT 7 grader i snitt. Är det varmare ute och värmebehovet lägre går pumpen kanske halva tiden av dygnet. DeltaT blir då i snitt 3,5 grader. Det är där deltaT:s variation med värmebehovet finns, inte som varierande deltaT när pumpen går.
Jo man kan läsa att en väl fungerande termostat i ett väl dimensionerat värmesystem kan spara 30%.
så förstår jag det också. Det är så att säga inte två saker som står i kontrast med varandra. Tvärt om. Det fungerar precis så som CC beskriver. Och med en onoff pump som går direkt mot radiatorsystemet är det ganska precis så som rickard beskriver, när värmepumpen går. Vid varje gångögonblick avges all värmepumpens effekt. Om denna är 70% av effektbehovet vid DUT är det precis så mycket vi ger, alltid när vi går, är den 110% så är det precis så mycket vi ger, alltid när vi går. Om 70% pumpen har ett delta vid drift på 7 och systemet skulle ha delta 10 vid DUT - 20 så kan vi troligen gå in i radiatordiagramet och se vid vilken utetemp 55/45 systemet ska ha ett delta på 7 och få svar på från vilken ute-temperatur vi får spets (grovt räknat nu grabbar och tjejer, en generalisering).
Ja jag fattar inte hur returen kan höjas när deltat ska vara lika i vp som radsystemet men förklara gärna hur framledningen blir högre och högre men gör det enkelt så tom jag hänger med. Jag är med på att när vp går kontinuerligt med max framledning som den orkar med så är deltat lika men det är ju endast vid några få tillfällen per år resten av året tycker jag att deltat över vp är högre än rad annars skulle ju inte tempen kunna öka i framledningen mer och mer.