Det blir lätt ett problem på en laptop med halvrisigt batteri, eller om man bara tänkt sig en snabb omstart.
Eller för all del om man har datorn där man sover och inte vill ligga och lyssna på den fram till kl 04:30...
Tycker Windows hanterar det här med uppdateringar ganska dåligt. Visst kan man som regel fortsätta arbeta under en uppdatering, men går man på dass så kan man ge sig sjutton på att maskinen passat på att boota om sig eftersom ingen satt där och kunde klicka på "skjut upp"...

Med Windows så känns det inte som att man styr sin egen dator. Man blir "idiotförklarad" som användare, och försöker man trotsa systemet får man varning på varning och rekommendationer om att man absolut inte bör göra si eller så!
Som standard så visas ju inte ens filändelser, och nåde den som försöker röra något i C:/Windows/System32...?
I många mappar kommer du inte ens in som admin.
Med Linux är det jag som har kontrollen och datorn gör det jag bestämmer, kort sagt!
Vid uppdateringar så får jag full inblick i processen och vilka filer som hämtas och ifrån vart o.s.v.. Känner jag för att avbryta processen så sker det direkt på mitt kommando.
Har jag gett lösenordet för fullständig behörighet så kommer det inga frågor, ens om jag väljer att ge ett otäckt kommando som förstör hela systemet, t.ex:
dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M(betyder ungefär: in-fil: noll! > ut-fil: hela hårddisken!)
Däremot inte sagt att den nivån av kontroll det är det bästa valet för alla typer av användare, och utan lösenordet händer ju inte mycket.