0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Tycker det verkar vara en ok installation pumpen har gått i 15 år och funkar fortfarande inte helt fel det är ju nu när allt är avskrivet den börjar spara riktigt med pengar
Det här är typexeplet på en dålig installation, tänk om du gjort som David Rinnan gjorde, borrade ordentligt FÖRSTA gången.. Då hade du bara behövt byta bergvärmepump och ingenting annat..GLÖM inte att ditt hål räckte förra gången också,, men nu räcker den inte längre så varför göra samma misstag en gång till?Räknar man in dina 15års elförbrukning och lägger på kostnaden för vad din bergvärmeanläggningen kostade och delar den på 15år så har du nog haft en elförbrukning motsvarande direktverkande el-element.. Jag tror att det är jättemånga som har investerat i bergvärme och fått en mindre lyckad installation..
Hur många dagar per år blir det kallt inne eller hur kall utetemp klarar vp att hålla rätt temp inne.
Vi har aldrig haft rätt temp inne så jag vet inte riktigt. Vi vill ha 20-22 grader men har alltid legat på runt 16-18. Nu har jag höjt vp:n lite så nu ligger vi på 19-20 o det går än så länge utan tillskott. Men när vi kommer ner mot +5 o lägre temperaturer så går det inte längre.
Att försöka undvika eltillskott genom att vrida på ratten (justera kurvan) är nog inte så lätt. Bättre i så fall att slå av den trepoliga automatsäkringen till elpatronen. Denna modell har väl inte legionellabränning? Annars missar man ju den om man slår av på det sättet.
Hur används nedre plan? Har du funderat på att använda en LLVP som täcker merparten av behovet där. Och låta Värmepumpen fokusera på primära boytor på övre plan? Risken kanske är att flödet blir för litet men en 5kw kan väl inte kräva så mycket? I övrigt kan jag bara inte förstå hur man i flera år kan bo med en innetemp på 16-17 grader när man vill ha mer. Vad händer om du drar på elpatronen? Får du larm på när det är riktigt kallt eller fungerar det fint, bara att det kostar lite extra?
Varför går det inte pga fel kurvlutning eller ? går verkligen vp hela tiden den ska aldrig stanna så länge det är kallt inne med rätt injustering.