0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det stämmer att det är bara utetemp som styr om man inte har en rumsgivare.Rekommendationen är att koppla in rumsgivaren till din värmepump, kontakta installatören och kräv att få den, den ingår i leveransen så installatören har helt enkelt skitit i att installera den.Den är enkelt att installera själv, men man bör först justera in rätt kurva och förskjutning innan rumsgivaren aktiveras (man kan aktivera och ställa ner inverkan till 0 för att få med innetemp i loggningen).
Ja, det är fortfarande kurvan tillsammans med utegivaren som styr. Innegivaren finjusterar bara det uträknade börvärdet.
Har väldigt mkt solinsläpp och vid kalla, soliga dagar blir det onödigt varmt inne!
Hade precis samma problem, och för mig räckte inte rumsgivaren för att hålla nere innetemp när solen lyste in. Jag flyttade utegivaren till södersidan och vips fick jag jämn och fin innetemp.Detta är inget som tillverkarna rekommenderar, men det funkar kanon hos mig.
Precis. Börvärdet bestäms fortfarande av kurva/utegivare. Sen justeras kurvan med skillnaden mellan innegivarens uppmätta värde och önskad innetemp multiplicerat med rumsgivarfaktorn.Ex: Börvärdet enligt kurvan är 30 grader, önskad innetemp 21 grader, uppmätt innetemp 19 grader och rumsgivarfaktorn 3.Då blir börvärdet: 30+((21-19)*3) = 36 grader.
Nej, den stannar inte automatiskt bara för att innetempen är över önskat värde.Det som händer är att börvärdet för framledningen justeras ner (negativ skillnad), vilket i sin tur gör att VP'n snabbare uppnår rätt temp (gradminuterna når 0) och VP'n stannar/varvar ner. Med andra ord går VP'n fortfarande, men mer sällan/på lägre varvtal eftersom börvärdet blir lägre än inställd kurva.Men, i ditt exempel så skulle börvärdet bli 30+((21-24)*3 = 30-9 = 21 grader, vilket rimligen borde innebära att VP'n i praktiken inte startar...
Vilken rumsgivarpåverkan som är rätt är ganska individuellt för huset och beror även på vad man vill uppnå... För hög faktor kan göra att rumstemperaturen börjar självvsvänga. Grundprincipen är att systemet (värmekurvan) skall vara rätt injusterat så att man får rätt temp inne oavsett utetemp vid 'normala' förutsättningar utan rumsgivare. Då räcker det att aktivera rumsgivaren med ett ganska lågt värde för att bara bromsa/gasa vid tillfällig över/undertemperatur.Har man, t ex, ett vindkänsligt hus kan man behöva öka påverkan för att VP'n skall gasa på snabbare när tempen börjar sjunka. Har man dessutom flera värmekällor och rumsgivaren placerad så att den inte påverkas direkt av dom så kan man också behöva öka faktorn för att bromsa VP'n mer när man, t ex, eldar i kaminen.