Hej!
Jag har bekymmer med min svärmors modellen större pump HE 12DKE då jag bytte fläktmotor på innerdelen
Hade av lite kåpor för att kolla men fick för mig att det var fel motor jag fick och plockade då ihop det hela! Efter det så blev det bara kyla enl Svärmor.
Byte sedan motorn (som var inkapslad varav jag trodde det var fel motor) och fläkten blev nästan ljudlös:-) Men den startar inte i läge Heat!
Den verkar kyla då rören ute blir kalla och svalare luft blåser inne. När jag sedan växlar över till heat så knäpper det till utedelen, motorn ute varvar upp lite grann, rören är inte längre kalla men ej varma, innerfläkten står stilla och utedelen stannar efter en stund! Ingen felkod mer än F 93 men den kan ju funnits länge!
Är det lite gas i systemet?
Kollade de kontakter jag drog ur men de går bara att montera på ett sätt!
Dessutom är lagren till utedelen slut låter det som men det är inget bekymmer att byta!
Känns lite trist när man vill hjälpa svärmor som inte har så gott om pengar då hon blev ensam i höstas! TS skrev om ev Panasonic kanske hade utedelen stående då det var lite garantistrul på dessa pumpar och det har det med all säkerhet varit på denna då den frusit igen om vartannat och Svärfar inte orkat/kunnat/velat ta i det!
Så mi fråga till er gasen eller en ny pump? Ta en firma och börja felsöka kostar ju snabbt pengar,