Jag bor i en gammal kåk - 1904 - och har följaktligen en hel del mindre rum, lite kakelugnar här och där samt direktverkande el. Huset har två plan och i trappan mellan planen sitter innerdelen av en luft/luft-pump från Dackefejden. Den fungerar som den ska, har ingen idé om verkningsgrad men säkert rätt kass, men har den stora nackdelen att den mestadels värmer övervåningen.
Det kallaste rummet i huset är vardagsrummet och det är också där jag skulle vilja placera en innerdel från värmepump nummer två. Planeringen av huset är sådan att luften kan ta sig från vardagsrummet till hall/trapphus genom en dörr som jag skulle kunna stänga för att styra luften via matrum och kök. Dessutom finns det en viss självcirkulation mellan planen. Överlag en långt från optimal planlösning med avseende på luftvärmepump men nu är det som det är.
Min tanke, frugan är i dagsläget av en anan åsikt, är att montera innerdelen under ett fönster i ett burspråk. Höjden mellan golv och fönster är 70 cm. Av oklara skäl tycks pumpar med innerdel av golvmodell (med andra ord klassisk elementplacering) ha sämre verkningsgrad än motsvarande med vägghängd innerdel. Ett alternativ skulle således kunna vara att montera väggenheten lågt - hur lågt är lägsta möjliga?
Frun är inne på en annan placering, problemet är att vårt hus är fullständigt strösslat med pärlspont och en innerdel som mer liknar en lågpriskyl passar inte riktigt in.
Vad ha ni för tankar kring detta?