Hej,
efter många (5) års smygande som läsare här är det dags att debutera! Har funderat i flera år hur jag skall komplettera min IVT490 (rego 411) med något annat för att minska elkostnaderna. Huset, byggt 2001, är på ca 190 kvm, 2 plan (105 + 85) med golvvärme i bägge plan. Bottenvåning platta på mark, övervåning träbjälklag, huset ligger i Norrköping. Vi förbrukar någonstans mellan 20 och 23000kWh el beroende på vinter (inkl hh-el). Inte så mycket men med stigande elpriser vill jag gärna ha ner förbrukningen. Har ett ventilationsbehov som IVT:n än så länge löser och den tycks fortfarande, om inte annat, fungera som en skaplig VV-beredare med sin lilla VP. Problemet är naturligtvis att när det är kallt ute så får elpatronen rycka in.
Genom åren har jag tittat på ett antal alternativ och senast på Thermia ATEC med sitt till synes goda års-COP. Men, nu hittade jag en Mitsubishi Zubadan, PUHZ-HRP71VHA (marknadsförs inte i Sverige men men) och några alternativa hydroboxar (Mitsubishi EHSCYM9A alt en tysk variant från sunhybrid.eu - Hybridbox Typ 23
http://www.sunhybrid.eu/produkte/hybridbox/index.html ). Full effekt ner till -15 med skaplig COP är ju alltid lockande trots att jag numera bor nästan i Skåne
Några snabba överslag gav att den spöar ATEC:en trots sämre COP upp till nära nollan (förutsatt att värmebehovet är så stort att ATEC:en inte räcker till utan måste stötta med el till Zubadanens effektnivå).
Skulle det funka att docka till IVT:n? Effektmässigt och passar det mitt nuvarande värmesystem tro?
Är fullt medveten om problematiken att köpa utanför Sverige (jag skulle ta allt "integrationsansvar") men skulle kunna vara beredd att göra det med rätt pris och genom användandet av kompetent hjälp för installation.
/Lars-Åke