Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Forskning - solenergi  (läst 8402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Forskning - solenergi
« skrivet: 07 september 2012, 11:32:20 »
Vad händer i solenergibranchen?
Vilken utveckling blir det?

Här är den nya forskningsstrategin (tysk rapport)

Man satsar på billiga solfångare och lågtemperatursystem.

http://www.solarthermietechnologie.de/fileadmin/img/Service/PDF/Studien/DSTTP_strategie_einzelseiten.pdf

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Forskning - solenergi
« Svar #1 skrivet: 07 september 2012, 17:59:10 »
Man satsar på billiga solfångare och lågtemperatursystem.

WOW, vilket nytänk. Det är sÃ¥ man häpnar  ::)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Forskning - solenergi
« Svar #2 skrivet: 07 september 2012, 18:11:44 »
Nu orkar jag inte läsa rapporten och fattar inte all tyska heller men det kanske är så att enkel teknik är framtiden. Tänker många som så att först skall allting fungera som gammal teknik och det gäller bara att hitta nya energiformer. Men simpel lågenerisolvärme är väl i många fall mycket smartare? Små förluster till skillnad från högteknologiska system.

Samma sak med våra transporter. Hur skall vi hitta nya drivmedel så att vi kan åka från a till b? Måste jag åka till b varje dag? Vill jag det ens?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Forskning - solenergi
« Svar #3 skrivet: 07 september 2012, 19:18:05 »
Samma sak med våra transporter. Hur skall vi hitta nya drivmedel så att vi kan åka från a till b? Måste jag åka till b varje dag? Vill jag det ens?

Precis, jag tror att upp emot en femtedel av oss som har ett jobb skulle kunna sköta det mesta hemifrÃ¥n, i alla fall ett par, tre dagar i veckan. Men fortfarande har vi detta system som mäter arbete i tid, inte i hur mycket som blir gjort, och dÃ¥ fÃ¥r vi fortsätta pendla mellan hem och arbetsplats...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Forskning - solenergi
« Svar #4 skrivet: 08 september 2012, 11:10:27 »
WOW, vilket nytänk. Det är sÃ¥ man häpnar  ::)

Var det inte ngn pÃ¥ forumet som trodde att tyskarna kan mycket mer om solenergi än svenskarna  a:gl a:gl?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Forskning - solenergi
« Svar #5 skrivet: 08 september 2012, 11:15:26 »
Själv är jag delvis kritisk till lågtemperatursystem.

På sommaren behövs det ju ingen värme utan bara varmvatten och det ska vara tillräckligt varmt.

Sen ska man också ta hänsyn till värmesystemet. Det finns rapporter som påpekar att lågtemperatursystem (golvvärme) kan vara mer energikrävande.

I fraamtiden vill man dessutom bara bygga nära-noll hus. Hur då värmesystemet kommer att se ut? ... om det ens behövs....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Forskning - solenergi
« Svar #6 skrivet: 08 september 2012, 13:51:06 »
I fraamtiden vill man dessutom bara bygga nära-noll hus. Hur då värmesystemet kommer att se ut? ... om det ens behövs....

Om du menar passiv-hus så tror jag på luftdistribuerad värme, såg nått sånt exempel i nån villa-tidning där man dragit rören i golven och utblåsen sitter under fönstren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Forskning - solenergi
« Svar #7 skrivet: 08 september 2012, 16:13:26 »
Ja, men passiva hus och nära-noll hus verkar inte vara exakt samma sak.

Dessutom finns det ingen enhetlig passivhusstandard i Europa.

Jag vet att passiva hus i princip värms via lillluften och dom har även värmeåtervinning. Men om man värmar tilluften behövs det kanske lite högre vattentemperaturer, t.ex. 48 °C?

Det innebär i sin tur att solfångaren måste producera värmen på ett högre nivå, t.ex. 55 °C.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Forskning - solenergi
« Svar #8 skrivet: 08 september 2012, 17:21:29 »
Det är effekt och energi man behöver, snarare än temperatur. Den energi
som går åt för att ge oss de högsta temperaturerna vi behöver i ett hus
är helt försumbar i förhållande till den energi vi behöver på låga temperaturer.
Tänk på att vi börjar värma vårt varmvatten från +5 grader och uppåt. Det går åt
lika mycket energi för de första graderna som för de sista.

Använd varje energikälla på den temperatur där det gör mest nytta helt enkelt.
Att göra varmvatten på sommaren har förresten aldrig varit något problem.....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Forskning - solenergi
« Svar #9 skrivet: 08 september 2012, 18:44:15 »
Problemet eller feltänket är väl att man tom använder el för att värma vatten till ljummen temperatur mitt i sommaren. El är fantastiskt till att driva hemelektronik mm men inte till något så primitivt som uppvärmning eller ljummet vatten.

det verkar som om vi måste forska fram en i det närmaste omöjlig energiomvandlingform som fussionkraft för att vi sedan skall värma vatten några grader. Om alla forskning och utvecklingspengar hade gått ill enkel teknik solvärme/vindkraft mm hade denna troligen varit ännu mycket billigare.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Forskning - solenergi
« Svar #10 skrivet: 08 september 2012, 20:28:41 »
@ sobris

Klart att man inte ska blanda ihop temperatur och värme.

Temperaturen på det inkommande kallvatten är i regel kring 12 °C.
Sen ska vattnet ju värmas upp till t.ex. 60 °C ..... även när solen försvinner är vattnet i tanken varm och när man tar ut varmt vatten sjunker temperaturen och nästa dagen när solfångaren startar igen har man kanske 38 °C i botten på tanken (jag vet att man odlar bakterier och legionella om man har sådana temperaturer).

Men om man t.ex. har 38 °C i botten behövs det t.ex. 48 °C vid solfångaren och det är fortfarande inte lägsta temperaturen att producera värme.

Samma sak med värmesystem. Vilken lufttemperaur ska man blåsa in om man har luftvärme? t.ex. 18 °C ... eller 20 °C? Om huset saknar ett alternativt värmesystem (golvvärme, radiatorer)? Vika vattentemperaturer behövs till värmeväxlaren .... osv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Forskning - solenergi
« Svar #11 skrivet: 08 september 2012, 22:01:39 »
Samma sak med värmesystem. Vilken lufttemperaur ska man blåsa in om man har luftvärme? t.ex. 18 °C ... eller 20 °C? Om huset saknar ett alternativt värmesystem (golvvärme, radiatorer)? Vika vattentemperaturer behövs till värmeväxlaren .... osv.

Det där är ju en dimensioneringsfråga, ju större växlare ju lägre temp på vattnet krävs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Forskning - solenergi
« Svar #12 skrivet: 08 september 2012, 23:00:10 »
@ Carl N

Ja, men luft sägs ju vara en dålig värmebärare. Därför är det överhuudtaget nöfvändigt att reda ut vilka lufttemperaturer man överhuvudtaget vill blåsa in.

En annan sak: Golvvärme kan ju vara energikrävande, fram för allt om det inte finns tillräckligt med isolering under slingorna. Då går värmen ner i marken.
Det bör man ta hänsyn till, även om golvvärme (eller väggvärme) i regel behöver lägre framledningstemperaturer och därmed gynnar solfångare (även med lite högre värmeförluster).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Forskning - solenergi
« Svar #13 skrivet: 08 september 2012, 23:27:07 »
Luft är dålig värmebärare ja, fördelen är just att blåser man den genom golven så blir förlusterna mindre än med t ex vatten. Nackdelen är att i ett normalhus behövs antingen hög temp på luften eller måste luften cirkuleras så kraftigt att det kan upplevas som dragigt.

Men i ett passivhus så behövs så lite energitillförsel att det borde funka med luftvärme, och i ett sånt hus så är väl en av förutsättningarna att det är ordentligt isolerat, även neråt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Forskning - solenergi
« Svar #14 skrivet: 09 september 2012, 06:38:24 »
Intressanta tankar tummenupp

Ser jag på min egen situation så har jag under de gångna sommarmånaderna förbrukat ca 500kWh enbart på att värma tappvarmvatten. Det skulle nog inte krävas någon dyr konstruktion för att ivf. halvera den förbrukningen genom att låta solenergi förvärma vad den kan innan VP:n får ta vid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!