Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installerat varmvattenberedare  (läst 6669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #15 skrivet: 10 september 2012, 09:53:04 »
Jag kör med elberedare istället för vvc, beredaren kostar ca 350 Kwh/år och då toppar jag till 65 °C.
Ni som kör vvc, vad kostar det hos er?
Vad jag har kunnat mäta upp så ligger det på ca 50-100 Wh i förluster. och då är VVC från 1964.
Jag tycker det är helt klart värt det. Jag har provat stänga av det och då tar det ca 30-40 sekunder i vår dusch för att VV ska komma.
Det kostar en del och antagligen kostar det en del när rören är kalla och ska värmas upp var gång man duschar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #16 skrivet: 10 september 2012, 19:24:29 »
Vad jag har kunnat mäta upp så ligger det på ca 50-100 Wh i förluster. och då är VVC från 1964.
Jag tycker det är helt klart värt det. Jag har provat stänga av det och då tar det ca 30-40 sekunder i vår dusch för att VV ska komma.
Det kostar en del och antagligen kostar det en del när rören är kalla och ska värmas upp var gång man duschar.
Räknar du även med cp-förbrukningen?
Tänkte även att min förbrukning kunde vara till vägledning för TS som genom vv-beredaren får rejält mycket mer varmvatten att slösa på heta bad o långvariga duschar 8).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 457
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!