Ofta lyfts detta resonemanget när man talar temperatursäkning, samtidigt proklameras "sänk med 1grad så sparar du 5%". Det rimmar inte.....
Med en LLVP som stöds av braskamin bör man kunna få ekonomi i en temperatursäkning. Ska försöka göra lite empiriska studier i ämnet under hösten. Någon som har räknat på detta?
Jo, men då menar man väl att man sänker en grad konstant...dygnet runt...att man exempelvis minskar från 22 till 21 grad.
Om det skulle spara 5% har jag ju dock ingen aning om.
Här är det ju dock så att man relativt omgående måste få upp temperaturen från 16 till 20 grader på eftermiddagen, och det måste väl i sig innebära en förlust att "värma ikapp"...men visst har man ju sparat en del under tiden man låg på 16 grader såklart.
Frågan jag ställer mig är om det är värt problemet att ens behöva grubbla på det. Är det inte smidigare att bara köra 20 grader dygnet runt, och vill man ha sovrummet svalare/kallare på kvällen/natten så skjuter man till dörren.
Jag har absolut inget svar eller facit på frågan, utan lägger mig mest i för att få till en liten debatt i frågan
.
Det kanske finns någon som har gjort mätningar som säger att det är superekonomiskt att göra som trådskaparen föreslog, men innan dess är jag milt skeptisk.