0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
leifa.k! Du har rätt i att jag borde sitta still i båten tillräckligt länge så att jag vet vad jag förbrukningen blir med Bvp, samtidigt har jag alltid velat installera solfångare och/eller solceller.När jag nu har möjlighet att få bidrag så känns det dumt att inte nyttja det. Jag tror inte det blir speciellt mycket bidrag nästa år, i alla fall inte några 45%.Till saken hör att det blev ingen optimal lösning med den Bvp jag har. Det har varit en heldel strul som resulterat i att acktankens el-patron har fått arbeta en heldel (ska inte gå in på detaljerna här och nu). Som tur är har jag fått på platsen hjälp av cougar, som räddat situationen. Men cougar kunde också konstatera att både rör till poolvärmevxlare och poolvärmevxl är för klena (tackar pool-leverantör och röris för det).Tanken är att ta hjälp av cougar för att rätta upp dessa brister samt få till övervakning och loggning så att jag på ett bra sett kan se vad investeringen ger.Men tekniknörden i mig säger att det är dax att lära sig vad solfångare och solceller kan bidra med samtidigt som ekonomen säger att det finns andra projekt som bättre behöver pengarna innan man börjar finlira med husets värmesystem.Kort sagt svåra I-landsproblem ;-)