0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Oavsett om elen går till vp eller hushållsel så blir resultatet att det som produceras av solcellerna ger lika mycket i minskat inköp av el.Det sämsta som kan hända är om solcellernas el går ut på elnätet, då blir det noll i nytta och taskig ersättning från elbolagen.....Så om vi i denna kalkyl säger att vi installerar solceller som ger 4000Kwh, så kommer behoven av köpt el att minska med 4000Kwh.
Jag ifrågasätter det antagandet. För att få 4000 kWh/år behövs en solceller med en toppeffekt på 4-5 kW. Elen kommer till stor del att produceras dagtid under sommarmånaderna när husets elförbrukning är låg. Allra största delen av elen som produceras kommer att matas ut på nätet. Mitt hus drar t.ex. ungefär 60 W sommartid för fläktar och elektronik i standby när kyl och frysar inte går.
Jag har lite svårt att följa det resonemanget. Om snittelpriset en månad är 30 öre/kWh och priset på elbörsen soliga dagar sjunker till 15 öre/kWh innebär det, som jag ser det, att solcellsägaren säljer el till producenten för 30 öre/kWh när alternativet för producenten är att köpa för 15 öre/kWh. Ett annat sätt att se det är att elproducenten gratis ska ordna lagerhållning över månaden av den solcellsgenererade elen. Det tror jag inte de är så intresserade av.
Om priset den soliga dagen skulle vara 45 öre/kWh är det troliga att priset under de dagar när solen inte skiner skulle vara högre. Jag har svårt att se att ett ökat utbud av något skulle medföra högre pris.
Där har det förekommit att vindkraften tidvis har gett uppemot 40 % elbehovet. I de länderna kanske det är så stor andel fossilkraft att marginalkostnaden kanske ändå bestäms av kostnaden för fossilkraft men den situationen har vi inte i Sverige.