Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon  (läst 21458 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
enkelt. man drar gränsen vid 200. ovan åtgärdar man -  under åtgärdar man inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #31 skrivet: 09 september 2012, 10:25:50 »
Men, är man inte skyldig att i möjligaste mån se till att andra inte utsätts för fara? Om jag inte har sandat trappan och nån ramlar och slår sig så är det ju mitt fel. Borde man inte kunna resonera på samma sätt kring radon - Om jag vet att radonhalten är hög, men inte gör nåt åt det, så utsätter jag ju andra för fara även om inte jag tillhör riskgruppen (inte minst kommande ägare av huset). Således borde jag väl vara skyldig att åtgärda problemet?
Lite långsökt kanske, men vart skall man dra gränsen?

Jag tycker inte man är skyldig att åtgärda problemet. Risken är inte akut på samma sätt som is på trappan. Om de som bor i huset inte röker och är överens om att radonhalten inte är något problem för dem tycker jag inte att de behöver göra något. Vad gäller kommande ägare får man upplysa vederbörande om radonhalten. Sen är det dennes sak att göra en bedömning om något behöver göras. Att åtgärder mot hög radonhalt kan leda till ett bättre pris på huset är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #32 skrivet: 09 september 2012, 10:31:38 »
Det ska åtgärdas, lagstiftningen är solklar, det är extremt förhöjd risk för cancer oavsett om man röker eller ej!

Länstyrelser har redan dömt miljonviten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #33 skrivet: 09 september 2012, 12:40:50 »
Vi har alla olika sett att se på saker och olika sett att tyda eller väga upp risker.
Det är fortfarande många gånger farligare att köra bil än att ha måttligt förhöjda radonhalter.
Personligen anser jag att förhöjda halter är halter över den halt som finns i utomhusluften och jag skulle göra allt för att sänka halten så långt det är möjligt inom rimliga gränser.
Har för några dagar sedan installerat 2 st Airstaraggregat och halverat radonhalten i ovanvåningen från 100 (egen korttidsmätning, 90 långtidsmätning med spårfilmsdosa) till 45-55Bq/m3 korttidsmätning.
Lägre än så kommer jag förmodligen inte utan att spendera orimligt mycket pengar, om ens det kommer att ha någon större effektt.
Satte 1 aggregat i källaren där blåbetongen egentligen finns i form av 1 vägg, och 1 aggregat i sovrummet på ovanvåningen.
Har inte ännu loggat källaren efter åtgärderna men innan låg halten på mellan 100-157 korttidsmätning sommartid, och 120Bq/m3 med spårfilmsdosa under eldningssäsong.

Nu är jag i och för sig sådan som person att jag tycker det är kul att försöka få upp/ner värden och justera in och maximera så långt det går.
Installerade inte ventilationen enbart för radonets skull utan vi behövde ändå lite ventilation i sovrummet eftersom den dåliga luften där efter en natts sömn med 2 vuxna och 1 barn förmodligen var sämre för hälsan än 90 Bq/m3.
Och med spaltventil som jag satte i sovrumsfönstret förra året blev rummet iskallt vintertid men ventilationen ändå inte fullgod.


Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
har aldrig haft radonproblem i detta huset. Nu för tiden är det nivellgolv och FTX och båda är ju bra utifrån ett radonperspektiv. Korttidsmätning gav ca 45. Så jag gissar att det kanske inte är möjligt att komma så mycket lägre? Har ingen aning dock.

Jag tycker att man skall åtgärda de värden som ligger över de uppdaterade och lägre gränsvärdena. Däremot tycker jag inte man ska få nippran och börja agera på stubinen utan att i stället se vad man kan göra själv och kanske hitta källan till det hela.

Risken med proffs finns att dom bara kör på och föreslår någon standardlösning som kanske inte alls fungerar, som i TS exempel. Har man tid och intresse att lära sig mer själv så kommer inte några månders funderande och testande kring detta göra livslängden i familjen kortare.

Men då pratar vi här om denna tråd. Om TS som har 300 i värde och en befintlig radonlösning som inte fungerar bra nog. Om TS hade haft ett värde på 800 och i övrigt saknat intresse att förstå problemet i större detalj hade ju rådet varit enkelt. Ring en radonexpert. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #35 skrivet: 09 september 2012, 22:44:04 »
Har man mätutrustning som ger relativt snabba svar så kan man snabbt se om effekten av åtgärderna man gör är positiva.

Det första jag gjorde var att sätta en dörr ner till källaren och täta denna med gummilister.
Efter det har jag även tätat springor i bjälklaget som är av färdiga formelement av lättbetong.
Utöver det så har jag tätat locken till eldosor där rören leder upp till ovanvåningen.
Det finns en hel del saker man kan göra för att förhindra radon att leta sig upp i allt för stora doser i boendeytan.
Kan man sektionera av det kontaminerade utrymmet från boendeytan så har man vunnit mycket.
Har förstått efter att ha läst en del att det kan vara riktigt svårt att åstadkomma dock.
Men väl värt ett försök anser jag.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
tummenupp

Om man kan få balanserad till- och frånluft på övre boytor och litet undertryck i källare i kombination med att man minimerat öppna ytor mot mark vore väl det bästa.

Ett problem om man inte har balanserad till- frånluft på boplanen är nog som bigfoot skriver att man med exempelvis självdrag eller ren frånluft får problem med att luft dras nerifrån. Detta kan åtgärdas med FT(x) på boytor eller då kanske att man tätar mot källaren samt tillser ordentlig tillförsel av luft i boytorna med tilluftsventiler så luften går den vägen i första hand.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #37 skrivet: 10 september 2012, 10:04:47 »
Hade 250 Bq/m3 inomhus vintertid innan jag monterade en fläkt som sög från en brunn i källargolvet. Radonhalten sjönk till 20 -30 Bq/m3. Fläkten hade jag redan och det var inte mycket arbete med installationen. Med tanke på att radonhalten i utomhusluften i verkar ligga kring 15 Bq/m3 tycker jag det är godkänt. Jag blev förvånad över hur stor minskningen blev, fläkten suger bara från ett hål på ca 80 m2 källargolv (det är inte källare under hela huset).
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #38 skrivet: 18 september 2012, 17:55:01 »
Bigfoot:
Citera
Mätinstrumentet är en Ramon 2.2 eller är identisk med den.
Så heter min och den ser identisk ut med den du har, tror jag läst att de säljs under andra namn i USA.
Kolla om du kan se om den är tillverkad i Schweitz.
Jag har nu fått mätaren och den är väldigt lik dock är den "Made in USA" och enligt bruksanviningen så är noggrannheten +-20%, det får dock duga för att förstå om åtgärderna tar skruv eller ej. Jag skall börja mäta utrymmet under trappen där gjutet golv saknas. Jag misstänker höga värden.

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #39 skrivet: 20 september 2012, 18:38:30 »
Mycket riktigt, efter två dagars märning så fick jag värdet 414. Att gjuta igen detta står nu på to-do-listan.
Bågra tips om hur jag gör detta på lämpligaste sätt? Gissar att jag först skall gräva ut, isolera, armera och gjuta? Alla tips mottages tacksamt!
Jag har nu flyttat mätaren till en plats där jag har en rörgenomföring som jag inte tror är tät.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #40 skrivet: 20 september 2012, 18:56:37 »
Jag skulle gräva ut fylla med singel, frigolit eller annan isolering (om det behövs, finns det inte under resten av huset så är det frågan om det är lönt).
Borra in stick med armeringsjärn i befintligt golv och väggar, borra 8 eller 10 hål och slå in armeringsjärn (50-100mm in eller mer)så de sticker ut 200mm i lagom höjd så att armeringsmattor lägges och najas fast i dessa.
Borra med en 200-300 cc.
Kan slagga med lite cement på de ytor som betongen skall fästa mot för att få god vidhäftning, givetvis skall de rengöras från löst material först.
Hur stor yta rör det sig om?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #41 skrivet: 20 september 2012, 20:25:35 »
Kanon, tack för tipsen. Det rör sig om ett par kvadratmeter. Hur tjockt skall jag gjuta? Tips på hur jag blandar och lägger bruket?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #42 skrivet: 20 september 2012, 22:29:05 »
Under trappan, menas det med att det är en plats som du normalt inte går på och inte tar tryck från trappan eller andra bärande delar?
Glömde att en markduk mellan mark och singel är en bra ide.
Är det inte så att man skall gå där eller den har någon funktion för strukturen vilket det inte bör ha eftersom det inte är gjutet idag så skulle jag inte lägga på för mycket.
100mm eller något mindre, bara så att armeringen täcks och har minst 20mm på ovan och undersidan är huvudsaken.
Så hade jag gjort, förmodligen inte efter reglerna men det är lite överdrivet att gjuta för tjockt.
Var noga med att hålla betongen fuktig när den bränner så att ingen sprickbildning uppkommer.
Håll den lite blöt i 1-2 dygn.
Jag har köpt färdig grovbetong i säckar och blandat i en stor murarbalja när jag gjutit sula till en tillbyggnad till torpargrund tidigare.
Blanda lagom( sämsta ordet i svenska ordlistan:-)) blött.
Tyvärr så kostar en 25 kg säck på byggmax 40:- och ger 13 l färdig betong, så det blir snabbt dyrt om det är större ytor.

400Bq var inte så farligt, får hoppas att du inte hittar ställen med högre värden.

Jag skulle mäta på flera punkter först och avgöra om det är från den ogjutna platsen det kommer ifrån och om det är det så hade jag satt ner en radonsug där när det ändå var öppet.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #43 skrivet: 21 september 2012, 19:54:20 »
Nu har jag fått en indikation på mätningen vid rörgenomföringen och har fått ett absurt högt värde. Kan det vara möjligt att att det är så stora skillnader på tre meter förflyttning av mätaren... Under trappen fattas ett par kvadratmeter golv och jag får ett värde på 400, tre meter därifrån finns en rörgenomföring som inte är tät och där får jag ett värde som är flera gånger högre. Är detta möjligt eller är det mätfel? Om det kan vara så, så tror jag att stora delar av mitt radonproblem är löst.
« Senast ändrad: 21 september 2012, 21:44:32 av Sixten08 »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #44 skrivet: 21 september 2012, 21:06:23 »
Tja, det kan ju vara så att det är lättaste vägen in.
Marken är kanske mer packad under trappan.
Prova täta och se vad som händer.
Det är kanske bästa stället för en eventuell radonsug.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!