Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Radon- och ventilationsfrÃ¥ga: Hus frÃ¥n 1909, FTX, markradon  (läst 19696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag har försökt söka i forumet men inte lyckats hitta något svar. Tacksam för hjälp:
Caset:
  • Markradon
  • Hus frÃ¥n 1909
  • FTX installerat i källaren av föregÃ¥ende ägare
FTX-installationen har inte givit någon effekt på radonvärdet efter utan värden är ungefär som innan installationen. Källare 310, bottenvåning 300 och övervåning 330. Jag har några frågeställningar jag skulle behöva få hjälp med att förstå:
  • Källarfönste och dörrar läver som sÃ¥ll. Om man har FTX skall jag dÃ¥ se till att täta dörrar, fönster etc. sÃ¥ att FTX:en tar hand om ventilationen?
  • Baserat pÃ¥ värdena i mätningen sÃ¥ verkar det som att mycket luft färdas frÃ¥n källaren upp pÃ¥ övervÃ¥ningen. Hur kommer man till rätta med det? Om jag installerar mekanisk frÃ¥nluft pÃ¥ övervÃ¥ningen sÃ¥ borde detta förvärra läget ytterligare?
  • Andra tips pÃ¥ hur jag skall komma tillrätta med detta mottages tacksamt!
Tack på förhand![/list][/list]

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
FTX kan ju balanseras, så att säga. Eftersom luft trycks in och sugs ut bör motståndet vara mindre. Dvs mindre luft borde komma in från ställen där det annars skulle komma in om du hade en ren frånluftsfläkt.

Däremot är det väl så att du normalt sett har lite mer frånluft än tilluft. För att inte pressa ut fukten på vind och så vidare.

Med en FTX som är korrekt justerad/balanserad och en ventilering enligt norm så borde radonet ventileras bort. Ett problem kan vara att du, om jag förstår dig rätt, bara har FTX i källaren. Allt som händer på ovanvåningen kommer ju också påverka och motverka eller medverka till luftflöden och strömmar. Det bästa är ju förstås att ha FTX, frånluft och tilluft i alla ytor.

Om alla boytor har kontrollerad och forcerad tilluft och alla smutsiga ytor som kök, badrum m.m. har frånluft så klarar man sig mycket långt.
Om detta inte är ett alternativ, eller ett för dyrt sådant så kanske det går att lösa markradonet specifikt med en radonsug. Det är ju avsevärt mycket billigare.

Vad är det för FTX aggregat du har? Hur gammalt är det? Är det någon fönstervariant av mindre modell?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack! Här var det snabba svar!
Du har rätt att det endast är i källaren och det är en fyra år gammal Flexit SR3. Jag ville inte skriva en uppsats för att man skulle orka läsa inlägget men till saken hör också att ca 1/3 av källaren är krypgrund. Jag har precis inhandlat en radonmätare från USA och hoppas att jag med den kan göra lite indikativa märningar för att förstå vart problemet är störst. Det finns också ett par kvadratmeter i källaren som inte har något gjutet golv och jag har tsvårt att tro att övriga delar är helt tätt. Kan det ändå vara värt att installera ett par radonsugar?
Tilluften i de övriga två planen kan också vara undermåliga även om jag har svårt att tro att ett hus från 1909 kan vara för tätt. Kan det ge effekt att montera mer tilluft i bottenplan och övervåning för att "jämna ut" tryckskillnaderna vilket motverkar att luften tas från källaren? Har svårt att förstå vad effekten blir...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
markradon är lite lurigt.

Du kanske tänker att ok jag ser till att vädra ut ur källaren men det som händer är att du då tar in mer från marken. Därav fördelen med ett FTX som trimmas till en "optimal" balans.

Jag har själv bott i ett hus med självdrag. Det var ett nytt och tätt hus så självdraget skedde med hjälp av ventiler. På vintern var det rejäl skjuts på dessa. Samma i ditt fall att det sker förflyttning av luft mellan våningsplanen. Entre- och övre plan kommer påverka balansen i källarplanet.

Öppet mot mark är kanske inte världens bästa i fall det är problem med markradon. Men kanske, som du säger, går det med en mätare hitta vart problemet är störst och börja där.

Varför kommer det upp till boytorna. Är det öppet mellan källare och entreplan eller är det stängd dörr så att säga?

Om FTXn bara finns i källaren i dag. Hur har dom resonerat kring placering av till- respektive frånluftsdon.

Har du tillgång till något radonprotokoll från innan FTX installationen?

Mätningar som görs pÃ¥ vintern är mest tillförlitliga. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Du skulle vilja veta hur mycket som ventileras och eventuellt se över balansen.
Om du skulle behöva öka tilluften så görs ju det med ditt befintliga aggregat. Hittar dock ingen info på Flexit SR3. Uni 3 såg jag något som dom hade i sitt sortiment men inte SR3.

Men framför allt veta hur det var innan. Med radonet alltså :)

300 är ju ingen paniksiffra, sÃ¥ lugnt, metodiskt och billigt  tummenupp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Ring en expert med rätt utrustning för att göra mätningar!!!
FTX med markradon är lurigt och måste vara inställt så att trycket är neutralt.
Låter som att du behöver gjuta de delar som inte har fast underlag och fundera på åtgärder på de delar som är torpargrund.
Men tag kontakt med en expert så att de kan reda ut var radonet kommer in.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
om du har radonprotokoll från tidigare kan du gott och väl börja eftersöka själv. 300 är inget jobbigt värde.
Har den radonmätare du beställt hyfsad funktion bör du kunna lokalisera värsta problemområdena. Därutöver kan det ju vara läge att kolla upp hur FTX aggregatet är injusterat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Eftersom risken för lungcancer ökar med 16% per 100 Bq/m3 så ger jag inga råd om vad du själv kan göra utan hänvisar till experter som kan se exakt var radonet kommer in och hur du kan lösa det.
Personligen hade jag gjutit de delar som inte redan var gjutna, tätat alla brunnar och skarvar och ventilerat torpargrunden och möjligen installerat en radonbrunn.
Sen hade jag ringt en expert!
Bästa rådet är dock att kalla in expertis först eftersom det handlar om hälsa.




Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jo men det säger ju sig självt att man inte har för avsikt att bo med 300 långsiktigt. Annars hade ju inte TS skapat tråden :)

Det verkar som TS nyligen tagit över huset och till på köpet har någon typ av radonmätare på ingång.
Att risken för lungcancer ökar med 16% per 100 är nog inget som gäller om man tittar i ett perspektiv av ett par månader eller ett år.

Sen kan man ju föra en diskussion kring vad som är ett rimligt radonvärde, i sverige. vill minnas att EU önskar att det är 100 men det är typ ogörligt i vårt land. Nyligen var det 400 och hade så varit i många år.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Det är inte intressant i Sverige på grund av att det kostar för mycket.
Och är inte möjligt att åstadkomma i vissa fall.
Det är klart att han inte har för avsikt att bo med den dosen, men eftersom det handlar om hälsa så bör det klargöras att ta kontakt med experter är vägen att gå.
Givetvis kan man göra en del uppenbara saker först som nämnts i tråden för de kommer ändå att vara en del av råden som kommer att ges.
Och med mätinstrument kan man mäta om det varit framgångsrikt.
Vad heter mätinstrumentet?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mm helt klart intressant och se vad det där instrumentet kan ge.

Långtidsmätningar är ju alltid bäst. Speciellt på vintern. Jag har även sett många tillförlitliga korttidsmätningar 1-2 veckor under vintertid.

Att till en låg peng kunna få tillgång till en mätare som, även om den inte ger ett exakt värde, ger en indikation på vart koncentrationen till synes är högst. Det vore värdefullt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Har en ramon 2.2 och den skall ge värde inom +/-5% om jag minns rätt.
Värdena får vara inom +/-20% för att vara godtagbara.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Radon- och ventilationsfråga: Hus från 1909, FTX, markradon
« Svar #12 skrivet: 04 september 2012, 09:00:34 »
Gäller nog att nyansera detta lite precis som David säger. 90% av de som dör i lungcancer orsakad av radon är också rökare. Ser man sedan till de återstående 10 procenten är flertalet passiv rökare till en rökande familjemedlem.
Man måste alltså se på sin egen situation och balansera debatten lite.
Är du storrökare kanske 300 är en hög siffra - men det kanske då i vart fall är bättre att sluta röka...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Det är helt korrekt som ni säger david och maos66, vill dock ha med ett varningstecken när det gäller råd när det handlar om hälsorisker på ett öppet forum där informationen kan läsas av alla.
Jag misstror absolut inte trådskaparen eftersom han har redan gjort vissa åtgärder som är mycket vettiga som att skaffa sig ett mätinstrument.
En viss försiktighet anser jag dock bör finnas.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Sixten08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar!
Jag bytte plats på bokstäverna, det aggregat jag har, är i vilket fall som helst följande http://www.flexit.no/sv/Produkter/Luftbehandlingsaggrgat/Aldre-modeller/Boligaggregater/S3-R-SP-30/.
Den mätaren jag har inhandlat är följande http://www.ebay.com/itm/Safety-Siren-Pro-Series-3-Radon-Gas-Tester-Detector-with-European-power-supply-/160773727712?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item256edc65e0. Jag har ingen aning om den är bra eller ej men hoppas att den kan hjälpa mig.
Kanske ändå bäst att ändå kalla in en specialist. Den som installerade aggregatet var, enligt mätningarna, inget vidare så jag tar tacksamt emot tips. Jag bor i Sollentuna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!