0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Misubishis GDI-motorer (inklusive de i Volvo S/V40) kan inte köras på dagens blyfria 95-oktaniga bensin eftersom den innehåller 10% Etanol, så egentligen borde dom inte gå att sälja över huvud taget.Iofs är det väl säkert mest en formalitet - Motorn tar säkert ingen skada, men tillverkaren vill inte lämna några garantier...http://www.bilsweden.se/publikationer/aktuellt/vilka-bilar-kan-koras-pa-e10
Om du bara vill köpa nytt tycker jag vi ska glömma ekonomiaspekten...Gällande Audi så är det nog det sämsta alternativet, där kan det lätt bli mkt dyrt, det är mkt mekaniska problem med Audi.Visst A-klasse är och var en katastrof, men de framhjulsdrivna "Mercedeserna" är troligen konstruerade av annat folk än de traditionella vagnarna från Stuttgart. Nåt fel är det med dem, kanske konstruktörer och provare kommer från Ingolstadt...Man kan inta dra så mkt slutsatser från dem om man är intresserad av en bakhjulsdriven modell.Tyvärr har Mercedes en del kvar att bevisa att man är tillbaka på banan igen med dessa också... Och tyvärr finns det nog idag ingen europatillverkad bil öht med bakhjulsdrift som jag skulle våga köpa, ny eller begagnad, om jag var tvungen att tänka på kostnader. Audi, BMW går ju bort direkt pga mekaniska problem och höga reservdelspriser och tidigare kunde man som sagt iaf köpa en M-B, men icke idag Möjligen kan man kanske köpa en Lexus..men de har troligen också problem Så det blir till att spara till en Koenigsegg eller Ferrarri..
Dacia verkar vara ett dåligt val om man ser till statistiken..."Flest fel av alla bilar har rumänska budgetmodellen Dacia Logan. Bilar som är upp till tre år gamla har en felprocent på 19,4 procent."http://www.expressen.se/motor/bilarna-med-minst--och-mest-problem/
Ja, ur led är tiden. .. Men att konkurrenterna gör självmål är en liten tröst i längden. Dessutom är kanske 300000 km en mer utslagsgivande körsträcka.Då tror jag många BMW o Audi har lämnat in för länge sedan, medan mer korrekt konstruerade bilar rullar vidare till låg kostnad.
Visst är Mercedes ingen dålig bil, men om du t.ex. jämför Volvo V40 - Audi A 3 - Mercedes A klass (i kompaktklassen) klarar sig Volvo bäst och Mercedes sämst. Audi ligger då bättre än Mercedes.Jag skulle tydligen välja Volvo om jag måste välja ett av de ovanstående bilmärken.
besiktade bilen i veckan - när denne var klar så sa han - det är ju en toyota och lämnade över ett blankt papper - bilen har snart gått 17000 mil utan en enda repararation utöver föbrukningsmaterial och bromsbelägg