0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Avfrostningstiden räknas från att pumpen slutar att blåsa (varmt) tills den börjar blåsa (varmt) igen.Är det 11-12 min. då i ditt fall?
Jag ser inte problemet riktigt...Tittar man på Elon kostar 635:an 18990 + installation, Prestige 17990 + installation...Prestige har dessutom bättre värden på alla punkter enligt Energimyndigheten...Varför välja en sämre och dyrare pump???
MITSUBISHI ELECTRIC FH35 VEHZ 665 monterat o klart från Polarpumpen.5 års garanti.18500kr efter rotavdrag.4,3kw vid -15C.Eller en LG Prestige för 17500kr mont.klart som ger 3,5kw vid -15C.
Priserna var ganska dyra från Elon som du uppger, Elon brukar annars ha en del bra priser men det kanske är lokala prissättningar runt om i landet. För min del vore det bra om dom höll 18990:- + installationskostnad i mina trakter Vilken av alla märken och modeller som är sämre eller bättre kan nog ingen i dagsläget svara på då det även beror på livslängden samt hur mycket fel ( stillestånd ) det kommer vara.Kikar man tillbaka några år så har förmodligen Mitsubishi Electric bättre rykte/hållbarhet/effekt jämfört med tex LG:s modeller , det är väl först nu när Prestige kom från LG där effekt/effektivitet är mer jämförbara med tex FH serien eller Panasonics HE / NKE serieMinst 5 års totalgaranti ( helst då via Generalagenten/tillverkaren ) , närhet till installatör/återförsäljare för snabbare service vid problem samt att installatören/återförsäljaren har bra ryckte är nog det som är viktigast.Spara/tjäna ca en tusenlapp från någon som inte finns i trakten med då kanske längre stillestånd som följd kan snabbt ta bort den vinsten om det strular när värmepumpen behövs som mest. Skiljer det mycket mer så får man ta sig en funderare på vad man tycker längre garantier är värda