Är det inte bättre att köra normal temp på vv och sälja ström på dagen och köpa tillbaka den på kvällen elpatron har ju cop 1 och vp kanske 3 inte blir väl elen 3 gånger så dyr att köpa tillbaka eller ?
Det kan vara så under förutsättningen att det är samma pris när man köper och säljer elen. Det kan vara "svårt / ta tid" innan man hittar en elleverantör / köpare där man kan matcha ihop det på det sättet.
Det kan helt klart bli mer än 3ggr dyrare att köpa elen beroende på vilka avtal man har.
Ex:
Eon (som är min nätägare, med det sämsta avtalet) köper el för spotpris -4öre (avdrag) + ca 5öre (för att man inte "sliter" på deras ledningar) vilket gör att det i praktiken är spotpris.
I juli månad har spotpriset periodvis varit extremt lågt. Har för mig att jag såg siffror på runt 10öre(?) medan mitt köppepris från Telge energi legat på:
58,89 öre/kWh inkl. påslag, elcertifikat energiskatt och moms
till detta tillkommer elnätsägarens kostnader på ca 20 (?) öre/kWh
Så man kan säga att beroende på omständigheter så kan jag sälja el för 10öre kwh och köpa tillbaka för 79öre kwh.
Givetvis
så är det mest aktuellt under sommarmånaderna och det är också där överproduktionen är som högst.
Under vintern kan det mycket väl vara det omvända, fast där är det nog inte så stor chans till överproduktion om än lite kanske
PS! Eons spotpris är timbaserat.