Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: energiåtgång gör att underhållsvärme tappvatten i tomt hus under sommaren  (läst 2958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Konken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vad är rimlig daglig energiåtgång för att hålla tappvattnet varmt under en sommardag, under en period när ingen är i huset. Alltså bara underhållsvärme. Ingen duschar. Ingen är hemma alls, under flera veckor.

Är det rimligt att jag har ett energibehov på 12kWh under sommaren för att hålla tappvattnet varmt. COP värdet är ca 4, så 12kWh motsvarar 48kWh total energi.

Alla andra apparater (kyl, frys, modem, etc.) är exkluderade i dessa 12kWh. Om jag räknar med också dessa, så är kostnaden det dubbla.

Jag har Nibe 2300) luft/vatten-pump. Kärlet är på 480 liter i min EVP 510.


Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Njae det låter mycket. Du menar 12 kWh på ett dygn? Jag tror de flesta ligger på runt 2 kWh (bergvärme i mitt fall), kanske uppåt 4 kWh inklusive cirkulationspumpar m.m. Rinnan skrev att hans pump tar 1 kWh per dygn, bara för att hålla varmvattnet varmt.

Kan pumpen ha börjat skicka ut värme när det är som kallast på natten? Kan du ha mätt fel? Är du säker på de 12 kWh? Är du säker på att värmen är helt avstängd så pumpen enbart gör varmvatten. Vad mer är igång i pumpen: fläktar, pumpar? Har du varmvatten-cirkulation?

Sen kan du nog inte räkna med COP 4 totalt sett, snarare 2-3 i det här fallet. (Strikt talat är COP 0 om du inte använder värme eller varmvatten alls.) Men 12 kWh är ändå mycket.

Aha, dubbelpost. Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48197.0.
« Senast ändrad: 29 augusti 2012, 23:07:38 av rgx107 »
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
På sommaren går ju inte min cirkulationspump för att beräkna värmebehov. Eftersom inget värmebehov föreligger när temperaturen är över brytgränsen som standard i thermia 16 grader och i mitt fall står värmepumpen på endast varmvatten under sommaren för att undvika eventuella missförstånd.

Normalt sett under uppvärmningssäsong så har jag en basförbrukning på värmepumpen på ca 70w. När det är sommar sjunker detta till 50w. Det är egentligen onormalt högt då har jag en loggdator samt en varmvattenscirkulationspump och en loggutrustning.

En mer normal standbyförbrukning på en värmepump under sommaren borde inte överstiga 25w. Det skulle ge ca 0.6kwh per dygn.

En normal VV förbrukning per dygn ligger med en värmepump troligen mellan 2kwh och 6kwh.

Ett problem med värmepumpar och varmvatten är att man ofta har ganska liten VV tank. Till detta har man kanske en värmepump som ger väldigt mycket effekt under sommaren. Exempelvis luft/vatten eller bergvärme med hög brinetemp på sommaren.

Detta kan resultera i väldigt korta körningar och därmed ett sämre COP än normalt. Just luft/vatten kan ju få extremt korta körningar. Men oavsett vilket har jag mycket svårt att se att du skulle få 12kwh på ett dygn bara på varmvatten som du därtill inte förbrukar något av.

Om jag inte är hemma så drar jag 4kwh per dygn. Då är 1kwh per dygn, i mitt fall, VVC pump (som dom flesta ju inte har) samt 1.5 datorer och värmepumpens standbyström så att säga. Själva VV kostnaden är 3kw och det är ett resultat av att jag har VVC som gör att temperaturen sjunker fortare än normalt.

Så du borde ligga på 2 till max 3kwh per dygn på värmepumpen på sommaren när du inte är hemma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag låg mitt i sommaren på 1-1.5 timmes drifttid per dygn vilket ger en förbrukning för VP på ungefär 3-4.5 kWh. Det avser alltså tappvärmevatten och "tomgångsförluster" men inte cirkpump etc.

Som den andra tråden fiskar efter: det känns som att VP inte går alls, elpatronen gör jobbet. EVP510 är inte världens mest avancerade konstruktion och det gäller att trimma in värdena så att den inte kör elpatron i onödan. Nibe har förresten en ersättare till EVP510 idag, VVM500, som har en annan grundkonstruktion (mer lik en CTC EcoZenith I550). Men den är rejält mycket dyrare också och skillnaden bör inte märkas på sommaren utan vår/höst.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
Du undrar hur mycket tomgångsförlusterna är i en VVB.
Min mantelvärmda VVB är på 150l, och ryms i övre halvan av BVPn som har ett ytterskal på 600x600x1800.
Det är den ytan och isoleringen och temperturskillnaden i tanken mot omgivningen som avgör hur stora förluster man har. COP på VPn avgör sedan hur mycket du måste ladda med.

Exempel för din jämförelse: Min tank behöver laddas 3ggr/dygn a 10minuter när inget varmvatten används med en kompressor som drar 2,2kW och ger ett COP på ca 3 med VVvärmning . Förlusten i VVB-skalet är alltså 0,5x2,2x3=3,3kWh per dygn och med min VP kostar det 1,1kWh/dygn. Jag har VVstart 40 °C och stopp c:a 52 °C, medelvärde 46 °C och omgivningen 13 °C, en diff på 33 °C som driver förlusten genom skalet.

Vill man påverka förlusten kan man alltså
1) isolera tanken bättre
2) sänka temperaturdiffen mellan VV och rummet, dvs lägre VVtemp eller sätt VVb i ett varmare rum
3) trimma COP med t.ex varmare köldbärare, typ LV ägare flytta söderut, BV ägare borra djupare......förhindra inkoppling av elpatron etc..
« Senast ändrad: 04 september 2012, 10:36:30 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ditt medelvärde på VV vart är det mätt? Startgivare eller toppgivare?

Min indikerar medelvärde på 49 men det är ju alltså det VV värde som man ser i displayen på VP, alltså toppgivaren.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
Medelvärde*) av start och maxvärde. Har bara en givare, den är placerad på 1/3 av höjden ränknat från botten om jag har tolkat manualens skiss rätt. Max värdet har jag tagit som högsta avlästa värde på 3 års regelbunden avläsning (exkluderat ett värde på 55 °C som kanske är efter legoinellakörning).

*) vilket är en grov förenkling, tempen varierar förstås som en sned sinuskurva och medelvärdet är nog närmare startvärdet än toppvärdet, kanske 43 °C är en rimlig gissning
« Senast ändrad: 04 september 2012, 12:49:22 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!