@ Gollum
Ja, jag har erfarenheter av tillverkarna du nämde ... en del i alla fall.
Jobbade med en av tillverkarna och det fanns flera projekt i Österrike.
Precis som du säger hårdnar konkurrensen. Men vad jag kommer fram finns det bara ett fåtal svenska solenergiföretag som också producerar i Sverige respektive har fabriker där.
Tror Lesol är ett av dom? Den byggs ju i Sverige.
Ja du, värdefulla tipps. För en konsument är det lönsamheten som spelar en stor roll. I Sverige finns det numera inget stöd mer om man installerar solfångare och då är det viktigt att få tag i billiga och effektiva solfångare.
I Tyskland är förutsättningarna helt andra när det gäller stöd och bidrag till solvärme. Tyskarna verkar dessutom gilla överdimensionerade solvärmeanläggningar.
Om du vill ha fler tips kan jag säga att man kan simulera utbyten på solvärmesystemet man vill installera. Det finns en del simuationsprogram.
SP´s lista över godkända solfångare är också en bra hjälp. Dock visar listan bara årsutbytet för en modul. Kopplar man ihop flera moduler och bygger man sen en anläggning blir utbyten (per m²) helt andra, också mycket beroende på hur systemet är dimensionerad och utformat. (Hade diskussioner kring detta).
Om jag tolkar det jag läser så konstaterar du att "Sfinx goes international", men att det inte är någon idé för konkurrensen är för hög
I princip är det så. När jag startade tråden var jag nyfiken på hur det går för företaget.
Som sagt är konkurrensen mycket stor och man ska satsa på att utveckla billiga och enkla solfångare. Då skulle även svenska företag (t.ex. Sfinx) kunna konkurrera mot företag från andra delar av Europa och sälja mer till Europa.