Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sveriges solvärmeföretag blir internationella  (läst 5719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« skrivet: 27 augusti 2012, 13:50:32 »
Hej!

Konstaterar att allt fler solvärmeföretag i Sverige även agerar utomlands.

http://www.sfinxsolar.com/

Men själv konstaterar jag att konkurrensen är hög för tillfället.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2012, 20:05:02 »
Då sidan du länkade till senast ändrades 15 mars 2007 21:46:52 så vet jag inte om det säger något om att fler svenska företag som agerar utomlands.

Har du andra exempel?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2012, 16:02:34 »
Då sidan du länkade till senast ändrades 15 mars 2007 21:46:52 så vet jag inte om det säger något om att fler svenska företag som agerar utomlands.

Har du andra exempel?

Japp, det har jag.

www.suncarry.com

Men tror inte de vill syssla med att sälja solfångare till Österrike i framtiden. Tror helt enkelt att det är för mycket konkurrens.

Det fungerar inte att bara sälja och dimensionera och gå med rimlig vinst. Man ska kunna montera och vara tillräckligt billig!
Det krävs ett genomtänkt koncept och man ska ta hänsyn till mycket.

Kanske ska man satsa lite på marknadsföring utanför nätet också ... men det lär kosta ...
« Senast ändrad: 29 augusti 2012, 16:05:03 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2012, 16:14:00 »
En tysk solenergiexpert är alltid mycket tveksam till att svenska solvärmeföretag kan konkurrera med företag frÃ¥n Tyskland och Österrike ....  dontknow

Gollum2

  • Gäst
Gollum2
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2012, 06:15:02 »
Och vad är det du vill komma fram till? Och på vilket sätt tycker du att forumet berikas med den här typen av inlägg?
Att du tycker om att promota Suncarry har ju framgått sedan länge. Det verkar som att du med dina till synes helt meningslösa nya trådar har andra syften och mål och hoppas på att få "slagläge" att dundra in någon reklam för t ex Suncarry eller någon tysk expert eller någon österrikisk polare.
Eller tycker du det är coolt att se antalet inlägg-mätaren ticka upp?
Eller har jag fått allt detta om bakfoten?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2012, 12:39:07 »
Nja, jag skulle vilja ha lite översikt om vad som finns på marknaden.

Har själv jobbat med Suncarry och det lyckades att sälja anläggningar utanför Sverige.

Men skulle vilja ha ett "översikt" på t.ex. tillverkare (även av komponenter av solfångare ... absorbatorer t.ex. osv)

Förutom Suncarry finns ju en del andra  .... Sfinx, Lesol, ...

Det är också en fördel om det finns en testrapport där ett svenskt företag står i rapporten. (Ibland står kinesiska företag i rapporten och det är - som vissa kan tänka sig - inget plus). Testrapporten efterfrågas regelbunden av kunder i t.ex. Tyskland.
« Senast ändrad: 31 augusti 2012, 12:57:42 av Ewald »

Gollum2

  • Gäst
Gollum2
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2012, 17:44:07 »
Är det inte bättre att du mejlar företagen som säljer?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2012, 18:16:23 »
Är det inte bättre att du mejlar företagen som säljer?

Nja, kanske känner jag inte till alla företag som finns ... kanske kommer ngn på ett företag som jag inte känner till ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #8 skrivet: 03 september 2012, 14:49:38 »
Då sidan du länkade till senast ändrades 15 mars 2007 21:46:52 så vet jag inte om det säger något om att fler svenska företag som agerar utomlands.


Man skulle kunna uppdatera sidan igen och istället för spanska göra en tysk version.

Sen ska företaget momsregistreras i t.ex. Österrike och ha ett lager där (t.ex. hos mig).
I Österrike är momsen 5 % lägre jämfört med Sverige. Det blir lättare att konkurrera mot andra österrikiska företag. (Har ju även förklarat det till Sfinx.)

Momsregistreringen blir obigatorisk om man säljer momspliktiga varor eller tjänster i det andra landet ... om man t.ex. har ett lager där.

(Säljer man direkt från Sverige och skickas prylarna från Sverige behövs det ingen momsregistrering i det andra landet).

Men i det fall skulle momsregistreringen till och med vara en fördel.

Frågan är bara om man kan konkurera med dom:

http://heizung-ab-lager.at/de/Solarenergie/Roehrenkollektoren-Vakuum

För min del är det bättre om företagen man samarbetar med ligger längre bort. Annars händer det att kunden vill köpa direkt där, där prylarna kommer ifrån.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #9 skrivet: 03 september 2012, 15:01:45 »
Men som sagt: Det blir svÃ¥rt för de svenska solvärmeföretagen att konkurrera mot de utländska.  :(


Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #10 skrivet: 03 september 2012, 22:05:43 »
Hej Ewald,

Även jag undrar ibland om dina talrika inlägg här.

Om du vill sälja solvärmeprylar i Österrike ska du skaffa omfattande kunskaper i ämnet. Det är faktiskt så att kunder och rörmokarna är mycket mer pålästa än i Sverige.
Om du vill skaffa dig kunskaper går det mycket bättre i Tyskland eller Österrike än i Sverige.

Du kommer aldrig att kunna konkurrerar med andra om du sälja endast över priset. Du ska veta att det finns alltid någon som är billigare.

För min del är det bättre om företagen man samarbetar med ligger längre bort. Annars händer det att kunden vill köpa direkt där, där prylarna kommer ifrån.
Då ska du köpa dina prylar i Kina. Du kann inte konkurrerar när du importerar via Sverige. Dina konkurrenter köper direkt från Kina.



Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #11 skrivet: 03 september 2012, 23:22:07 »
@ CharlyBrown

Har många synpunkter kring detta.

1. Jag tror inte att tyskarna har MYCKET bättre kundskaper om hur solenergin fungerar. Det är så att dom har andra koncept. Dom vill i regel ha mycket större solvärmeanläggningar än vad man bygger i Sverige.

Det blev en del olika synpunkter.
Men det är också så att bidraget är mycket stor jämfört med Sverige (där det nu inte längre finns stöd till den som installerar solvärme).

2. Vad jag vet har man samma tullavgifter i hela EU (eller har jag fel?). Bara momsen är högre i Sverige (och andra skandinaviska länder) jämfört med Tyskland eller Österrike.

Det är dock så att det ändå krävs momsregistrering i det respektive landet (Tyskland/Österrike) om man har ett lager där och överför prylar till lagret i Tyskland/Österrike och säljer därifrån.
I så fall betalar kunden ju den österrikiska eller tyska momsen (och den är lägre). (Förklarade det också till Sfinx).
"Inkomstskatten" som bolaget betalar betalar man i Sverige (som vanligt).

Inte alla rörmokare är mer pålästa, men dom har redan en tillverkare/leveratör. Ärligt talat tror jag inte att dom vet MYCKET mer än vad jag gör (men jag kan ha fel). Det finns en solenergiexpert som kan mycket om solenergi, men han är en av få!. Det är mer så att bara väldigt få är interesserade på vad eta0 och andra tekniska data betyder. De bryr sig inte.
Däremot är det så att installatörerna arbetar mycket mer efter normer än vad (troligtvis) installatörerna gör i Sverige. Det är inte relaterat enbart till solenergi och jag berättade redan om det.

Räknar man t.ex. en värmelast använder man i regel EN 12831 (vilken i princip är en rekommendation). Men man kan visa att man har räknat "rätt" om det blir tvist med kunden.

3. Jag skulle inte vilja finansiera ett lager. Efterfrågan på rörsolfångare är låg har jag märkt och det finns tillräckligt många aktörer på marknaden. Det är ingen idé att köpa in och finansiera en container ... (även om man inte ens behöver köpa en hel container).

Sen finns det tillräckligt många leveratörer på plana solfångare i Europa och inköpspriserna (som jag inte vill avslöja här på forumet) är låga. Räknar man dock till frakten, kostnader för lagerhållning, moms osv. måste man ändå ta minst 4000 SEK även för en plan solfångare i Sverige och då måste man verkligen sälja ngt.

Jag har i nuläget varken bostad eller lager i Sverige.

4. Att kunna konkurrera via priset kan vara omöjligt eller mycket svårt. Men det är helt enkelt så att österrikiska och tyska solfångare är rimligt billiga under tiden. Kinesiska solfångare är delvis lika dyra och kunden köper i regel hellre en europäisk produkt än en kinesisk produkt. Finns tillräckligt med negativ propaganda mot kinesiska produkter på t.ex. tyska forum.

« Senast ändrad: 03 september 2012, 23:33:48 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #12 skrivet: 03 september 2012, 23:27:18 »
Varför tycker du att tyskarna är mer pålästa?
Dom tycker att dom är världsledande, men även i Sverige har man kundskaper om hur solenergin fungerar.

Recykling av solfångare diskuterar jag i nuläget med tyskarna.

Sist men inte minst:

Jag är ingenjör och vill helst inte sitta och enbart sälja solenergi utan utveckla lösningar.
Jag jobbar samtidigt som lärare och vill även syssla med byggnadsfysikaliska lösningar, isolering, passiva hus osv.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #13 skrivet: 03 september 2012, 23:31:17 »
Sen känner jag till en företagare i Österrike som säljer väldigt mycket. Han säljer bara ... han är "praktiker" ... kan ingeting om teorin ... han säljer mycket (säger han i alla fall). Han har kontakter och han säger att dessa detaljer som jag ibland funderar på är helt ointeressanta.

Ingen bryr sig t.ex. om hur bra en solfångare är. Det som är interessant är pris per m².

Men jag instämmer. Fraktkostnaderna från Sverige till Österrike gör det svårt eller omöjligt att gå med vinst. Där blir det svårt att konkurera med österrikiska aktörer.

Sen tjäner man väl de flesta pengar om man monterar, men jag är ingen installatör och gör inte det affärsmässigt. Skulle t.ex. inte ens ha riktigt verktyg osv.

Monterar bara hos mig ... min egen anläggning.
« Senast ändrad: 03 september 2012, 23:36:17 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sveriges solvärmeföretag blir internationella
« Svar #14 skrivet: 03 september 2012, 23:49:31 »
Det var nu verkligen mycket text. Men jag har pratat med många tyskar .... den ena säger det, den andra säger det.

Pratade med folk som borde kunna väldigt mycket.

Jag berättade att jag vill utveckla helhetslösningar. Jag vill inte enbart titta på solenergisystemet utan också ta fram en värmeteknisk lösning för hela byggnaden. Vi kom in på EN 1264 ("Flächenheizsysteme") som behandlar golvvärmesystem.
Dom kände inte ens till normen ....

Men jag skulle behöva pengar, hjälp med marknadsföringen, hjälp med en bra hemsida, osv. ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!