0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har varit sugen på att bygga sol/vind som laddar en batteribank och ha en UPS som arbetar 'omvänt', dvs när batteribanken är full eller det laddas ska UPSen dra därifrån och när spänningen sjunker under X ska den ta från elnätet.En Kina-vindsnurra kanske vore utmärkt till det projektet då jag håller mig fint borta från inkoppling till elnät och mest leker 12/24v. Var hittar du billiga vindsnurror som ändå ger några hundra watt? Om jag fick min kära loggningsdator/server att leva gratis bara några veckor om året skulle jag vara helt nöjd om det är rimlig kostnad för hobbykontot!
Det slog mig just (snilleblixt )Om jag ända måste dra 200m3/h luft genom FLVP kan man ju lika gärna sätta en turbin där som laddar batterier?
Öh? Och var tror du drivenergin till turbinen kommer från?Kom just att tänka på snilleblixten någon hade att sandwicha ihop tre radiatorer och köra värme på de yttre, brine genom den mittre, och förvärma brinen med "gratisenergin" emellan de yttre.
Kom just att tänka på snilleblixten någon hade att sandwicha ihop tre radiatorer och köra värme på de yttre, brine genom den mittre, och förvärma brinen med "gratisenergin" emellan de yttre.
Varför inte en elbil med vindkraftverk på taket som drivs av fartvinden? Kör man riktigt fort kan man säkert ladda några batterier med det som blir över efter att motorn har fått sitt...