Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.  (läst 20953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har i sommar köpt ett hus med en uteluftventilerad krypgrund som är på ca 70-80m2 & ca 0,8m i höjd. Huset är byggt 1979. Krypgrunden ser i allmänhet bra ut, mao ingen synbar påväxt. Krypgrunden består av 3st fack , med kryphålsöppningar i mitten på de två inre grundmurarna/hjärtmurarna (ganska lik den här: http://www.lfs-web.se/installation-acetec-3stor.gif ). Bottenmaterialet i marken är havssand, vilket ligger under den befintliga svarta plasten & ovan denna plast ca 10cm grus. Då det är ganska havsnära på södra västkusten (ett par tre hundra meter från havet) så är grundvattnet inte så djupt ner. Den svarta plasten går inte ut till grundmurarna, ca 50cm ifrån. Man ser att sanden/gruset är mörkare (fuktigare) runt om utanför plasten. Så plasten gör till viss del sitt jobb, även om det inte är modern åldersbeständig byggplast.  Men även gruset ovan plast är lite fuktigt. Grundmurarna är av murade cementblock som är putsat på utsidan & de yttregrundmurarna är tilläggsisolerade (ca10cm) på insidan i ovankant, från trossbottens underkant & ca 40-60cm ner vilket blir strax under yttre marknivå. Understa lagret i trossbotten är asfaboard & där ovan i trossbotten ligger 20cm isolering. Allt är original från byggnationen 1979. Det luktar lite fuktig sand i krypgrunden. Då huset har mekaniskfrånluftventilation kan  man ibland känna denna doft inomhus, speciellt i rummet där luckan ner till krypgrunden finns. Men denna lucka är i nuläget inte tätad i kanterna så där sipprar det säkert in endel luft via den pga av undertrycket i huset . Temperaturen i krypgrunden ligger på ca 13-14grader nu & runt 80% i RH enligt den nya Oregon Scientific EMR812HGN jag har. Jag vet dock inte hur rätt denna visar då jag inte har någon kalibrerad mätare att jämföra med.

Så någon preventiv åtgärd är jag inställd & beredd på att utföra.

Detta är min tilltänkta åtgärdsplan:

1. Täta invändig krypgrundslucka med t.ex. självhäftande tätningslist (Tesa universallist eller liknande).

2. Rensa bort ev. inblåst organiskt material (löv & liknande). Ta bort den svarta plasten, kratta ut bottenmaterialet så det blir hyffsat jämt & lägga ut ny åldersbeständig byggplast med uppvik på 10-20cm mot grundmurarna samt överlapp på ca 50cm. Eventuellt tejpa skarvarna.

3. Montera in en AceTec PD250 sorbtionsavfuktare, inställd på kontinuerlig undertrycksventilation (åtminstone initialt). 5st utblåsningspunkter av torrluft.

4. Täta alla utom en av uteluftsventiler i grundmurarna (vill minnas att det är 10st). Den återstående ventilen får bli utlopp för våtluften från soptionsavfuktaren.

5. Eventuellt även komplettera med t.ex. en/två Woods DS15 kondensavfuktare (vilka har hög luftgenomströmning). Dels som backup & dels som komplement. Kanske som primär-avfuktare under sommartid för lägre energiförbrukning? Äger förvisso redan en Woods TDR36S-kondensavfuktare (och en EchoDry Combi-sorbtionsavfuktare ), men dem används på annat håll. Kan dock eventuellt omlokaliseras.

6: Eventuellt låta en ozongenerator få gå ett tag för att neutralisera eventuella mögelsporer. Jag har en Delino D-10 Proffs sedan tidigare, men den kanske är lite för klen med sina 138mg/h för denna krypgrundsvolym. Åandra sidan så är den specad för utrymmen upp till 240m3, men då blir det nog ingen större O3 koncentration att räkna med.

7: Nått mer som jag har missat man bör/skall beakta?

- Ett alternativ skulle kunna vara att byta plats på punkt 3 & 5, detta för att snabbare kunna få till en avfuktningslösning, till en lägre initial kostnad. Men även då kondensavfuktare är effektiva nu när det är lite varmare ute samt att det ju är nu luftfuktigheten är som störst . Under den kallare årstiden så är det ju oftast torrare. Men här i sydvästra Sverige så är det ju förvisso ofta rätt fuktigt råkallt även på vintern.




Jag har även lite ytterligare frågor & funderingar;

A: Frågan är om man bör/ska införskaffa en Tongdy HygroPro THP hygrostat till AceTec:en? Hur bra är det att styra en sorbtionsavfuktare som AceTec PD250 med en extern styrning, då denna ska ha en  egen smart behovsstyrd intern programstyrning? Kommer de inte i konflikt med varandra? Sen så stoppar man ju även möjligheten till den kontinuerliga fläktdriften för luftcirkulation & undertrycksutsug, om man vill ha det, i.o.m. HygroPro bryter den inkommande elektriciteten till hela avfuktaren. Så det vore ju klart bättre om en smart styrning så som HygroPro kunde byggas in i avfuktaren. Men är det en effektiv lösning & okej för AceTec så kanske det är värt investeringen?

B: Bör/skall marken vara helt plan innan man lägger plasten, eller är det lämpligt att ha en puckel alternativt en svacka i mitten? En liten puckel med svag lutning utåt låter vettigast i mina öron.

C: Om man ska tejpa plastens skarvar. Vad för tejp är lämplig? För den måste ju också vara ålders & fukt beständig så inte häftämnet torkar ut.

D:  Bör/skall man lägga på en markisolering?

E: Bör/skall man isolera de yttre grundmurarna mer?

F: Om man skulle använda en fristående kondensavfuktare av ”Woods typ”, så måste man ju avleda kondensvattnet någonstans. Har man avlopp i närheten så är det ju perfekt att ansluta sig mot detta. Men om man nu inte har avlopp eller annan avlednings möjlighet, hur gör man lämpligast då? Jag har läst att vissa föreslår/rekommenderar att man sticker ner kondensvattenslangen i marken under plasten. Är detta okej eller kan det leda till andra problem?

G: Jag har haft tankar på att suga ut det översta lagret, ca 10cm, för att sedan lägga en fiberduk & därefter blåsa in ett kapillärbrytande skikt på ca 10cm med tvättad singel/makadam, för att sedan lägga plast på toppen. Men detta är ganska kostsamt, mellan 30.000kr & 40.000kr. Kanske rejäl overkill & pengarna i sjön?


Tacksam för synpunkter på detta innan jag startar igång projekt.

// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Lukten i krypgrunden kommer du nog aldrig ifrån, jag misstänker starkt att den bitit sig fast i asfaboarden (borde inte få användas som trossbotten)
Om du väljer Woodsalternativet, så tycker jag att du måste skaffa en undertrycksfläkt, som du med hjälp av mätinstrument kan strypa in för att ge en adekvat ventilation av krypgrunden, inte för mycket, och inte för lite.
Min avfuktare (munters) ventilerar ut ca 30 m3 luft/h, andra mer, men i ett självdragsventilerat hus är jag rätt säker på att det räcker med ca 30 m3/h.
Jag skulle täta alla kattgluggarna, så att du får ett undertryck i krypgrunden, det säkerställer att "jordlukten" inte kan tränga in i bostadsutrymmet.

Fast egentligen tycker jag att du skall köpa en sorbtionsavfuktare, jag tror helt enkelt att de är bättre och mer tillförlitliga, även om de kanske förbrukar ett par hundra kWh mer/år.

Luckan skulle jag både täta, och skruva igen, så jag var 100% säker på att ingen luft kunde söka sig upp eller ned den vägen.
OK, det blir krångligare att göra inspektioner, men du kan vara trygg med att det inte kommer in ohälsosam luft den vägen i alla fall.

Isoleringen av kantbalken tycker jag låter OK, jag skulle nog inte göra mer än så.

Den gamla plasten bör nog tas ut, och ny plast läggas ut.
Själv har jag lagt plasten så att den slutar ca 2-3 cm från grundmur/kantbalk, det finns ingen anledning alls att dra upp den mot grundmuren, eller ännu högre.
Risken som finns är att du stänger in fukt/mögel i utrymmet mellan plast och kantbalk, och att du där kan få kraftig påväxt av mögel (eftersom avfuktaren inte kommer åt att avfukta utanför plasten).
En ny plast tätar mot fukt, men inte mot lukt.
Jag har använt vanlig silvertejp/gaffatejp när jag skarvade min plast under huset, igår inspekterade jag krypgrunden, och den var fortfarande, efter 15 år, i skick som ny, inga tendenser på att den skulle torka ut eller släppa. (Inget UV-ljus som tar död på tejpen)

När du gjort klart under huset, utrym lokalerna, och kör Ozon i ett rum åt gången, i hela huset, därefter i krypgrunden.
Sen skulle jag inte köra den mer, Ozon är skadligt för levande organismer och bör inte gå kontinuerligt i miljöer där människor vistas.

När det gäller plast/sand/singel så har jag en helt egen teori... Ta det för vad det är.
Jag tror att det optimala vore att:
1. Rensa marken på organiskt material så gott det går
2. Lägga ut en byggplast med tejpade skarvar, som slutar ca 2-3 cm från grundmur/kantbalk
3.Täcka plasten med tvättad sand, >50 mm

Den tvättade sanden gör att ljus och syre inte kan tränga ned till/under plasten, den skyddar dessutom plasten från skador som krypande inspektioner kan förorsaka.
Utan ljus, syre och skador kommer sandlagret och plasten att se till att nedbrytning, lukter och sporer inte kan växa till ens under plasten - och man får en problemfri krypgrund.
« Senast ändrad: 17 augusti 2012, 18:06:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tog ut material från grunden när besiktningen genomfördes, sand, isolering & asfaboard. Har detta fortfarande liggandes i påsar. Vill minnas att det doftade från sanden när den var fuktig, medans det övriga inte luktade något nämnvärt. När sanden torkat så doftade den inte något som var anmärkningsvärt.

Asfaboarden vore dock eventuellt intressant att på sikt byta ut mot något annat. Även om det är ett ”skitgöra”. Dock är detta ett helt annat projekt & en fråga i detta ämne är ju vad som är lämpligt att använda. Cellplast?

Jo, en sorbtionsavfuktare är jag inställd på att montera som den långsiktiga lösningen. En kondensavfuktare får bli ett komplement & backup. Sen vilken lösning jag startar med är en fråga jag måste finna ett eget svar på.

Plasten skall givetvis bytas ut. Så du förordar alltså mer ”kant i kant” än uppvik. Värt att beakta.

Vad gäller ozon så är det mest tänkt som en preventiv åtgärd i grunden för att döda eventuella sporer & kanske även viss luktsmitta. För det är väl troligt att det finns någon form av mögelsporer i en sådan miljö,  även om det inte finns någon synlig påväxt. Sen när miljön blir torrare, så är väl inte eventuella sporer aktiva.
Att köra inne i bostaden, ja det kommer ske det med. Har redan kört i sidvindarna på ovanvåningen (1,5plans hus) bara för sakens skull iom att jag har en ozon-generator.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När det gäller Ozon ville jag bara klargöra vad jag kommit fram till i mina efterforskningar, den är/kan vara farligt att köra ozongeneratorn till och med i krypgrunden kontinuerligt, eller när ni vistas i huset, man vet ju aldrig om ozon söker sig upp i huset, och OM det gör det så kan det vara skadligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Visst e det så, jag är fullt medveten om att ozon i hög koncentration är inte helt bra att vistas i. Men man brukar kunna känna den "klorerade doften" om det finns där.

Jag köpte en 3M K-Profil tätningslist igår som jag tänkte använda till den invändiga luckan. Hoppas det är en tätningslist som är okej för ändamålet.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #5 skrivet: 01 september 2012, 15:14:10 »
Nu har jag inte hunnit påbörja något den gångna veckan. Mer än att jag köpt två burkar fogskum utöver tätningslisten. Får se hur långt två burkar räcker. Men det står att de ska ger ca 42liter / burk när det expanderat. Så det bör väl räcka till hyffsat många ventiler. Det borde väl gå åt några liter per ventil.

Idag köpte jag även en Woods DS15 ( http://www.woods.se/avfuktare/ds15/ )hos K-Rauta, då de hade nedsatt pris till 2995kr, samt att jag hade 700kr ytterligare i rabatt på det. Därför blev det ett inköp, då jag tyckte att det var ett okej pris med 2295kr för en sådan avfuktare. Den får förmodligen agera primäravfuktare den närmast tiden (eventuellt tillsammans med min Woods TDR36-S  http://www.woods.se/avfuktare/tdr36s/ ). Så kan jag fixa med en sorbtionsavfuktare & dess installation under hösten/vintern i lugn & ro. Sen så får DS15 bli en sekundär/backup-avfuktare.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #6 skrivet: 04 september 2012, 21:46:34 »
Idag så tog jag mig ner i krypgrunden för att påbörja att täta några ventiler med fogskum. Noterade först att det var fler ventiler än jag hade för mig. Varje kortsida har 3st & sen är det 2+2 i varje fack. Så totalt är det (3+3)+((2+2)x3))=18st. Jag har fått höra att det är alldeles för många ventiler i förhållande till krypgrundens storlek. Så därav tänkte jag börja med att täta de 3+3 på husets kortsidor. Jag borstade först ut löst skräp för att sedan bottna med en bit tillklippt golvfoam (ca 15x15cm) mot ventilgallrets insida. Detta så fogskummet inte skulle tryckas ut på utsidan. Sedan fyllde jag på med fogskum. Men de två burkar jag hade räckte inte mer än till knappt 5st ventiler. Så antingen gjorde jag något fel eller så var det inte mycket sanning i att de skulle bli 42liter skum från varje burk. Alternativt så expanderar det något fruktansvärt efter att jag lämnade grunden.

Hur som så får jag skaffa ett gäng fogskumsburkar till då jag har 12st ventiler till att täta. Den kvarvarande av de 13 som nu är öppna kommer jag låta vara iom att den skall få bli utlopp för den kommande sorbtionsavfuktaren.

Innan jag tätar igen alla ventiler så måste jag ju få en avfuktare på plats, funderade på hur jag skall leda ut avloppsvattnet från kondensavfuktaren. Jag har avloppsrören i den ena kortsidans fack, där jag även kommer placera sorbtionsavfuktaren. Så jag funderar på om jag kan skarva på en förgrening & därmed leda ut kondensvattnet från kondensavfuktaren den vägen. Det bär mig lite emot att sticka ner en slang i marken under plasten, men det kanske inte är något problem att göra så.

På vägen upp så monterade jag även tätningslisten runt den nedre & övre luckan. Tyvärr är den nedre luckan tvådelad, så det blir ingen optimal tätning där. Den övre luckan ligger på en "list" som måste skruvas loss för att man skall få upp de nedre luckorna. Men där blev det nog hyffsat bra, men kanske inte 100%igt. Funderar på hur man skulle kunna lösa detta på något bra, hållbart & tätt sätt.

Sen så skall jag också få ner elektricitet. Som tur är så sitter elcentralen rakt ovanför i det fack där avfuktarna är tänkta att placeras. Så det är "bara" att borra hål & dra kablage. :)  I vanlig ordning finns det väl inget bara, men det kunde troligen varit värre.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du behöver väl inte täta ventilerna mellan facken, bara de som går ut ur grunden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
Så jag funderar på om jag kan skarva på en förgrening & därmed leda ut kondensvattnet från kondensavfuktaren den vägen.

Hej!

Jag gick tillväga på följande sätt för att bli av med kondensvattnet:
I botten på en 3-liters plasthink borrade jag ett hål som passade en plastslang från kondensavfuktarens behållare.
Skar upp markplasten och grävde en grop stor nog att rymma plasthinken.
Stoppade ner plasthinken uppochnervänd i gropen, tryckte ner plastslangen i hålet på hinken och tejpade ihop markplasten.

Du behöver väl inte täta ventilerna mellan facken, bara de som går ut ur grunden.

Det är väl t.o.m. så att de inte SKALL tätas.

Vänligen / Gunnar


Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #9 skrivet: 05 september 2012, 08:51:07 »
Du behöver väl inte täta ventilerna mellan facken, bara de som går ut ur grunden.
Självklart skall jag inte täta "kryphålen" i de två hjärtmurarna. Jag kanske skrev så det kunde missuppfattas. Det jag avser att täta är enbart ventilerna i yttermurarna.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #10 skrivet: 05 september 2012, 08:55:32 »
Jag gick tillväga på följande sätt för att bli av med kondensvattnet:
I botten på en 3-liters plasthink borrade jag ett hål som passade en plastslang från kondensavfuktarens behållare.
Skar upp markplasten och grävde en grop stor nog att rymma plasthinken.
Stoppade ner plasthinken uppochnervänd i gropen, tryckte ner plastslangen i hålet på hinken och tejpade ihop markplasten.
Jag hade en liknande fundering , fast att gräva ner ett avloppsrör med ett ändlock i övre ändan som fick ett hål för kondensslangen. En plashink kanske inte är en så dum idé det heller.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #11 skrivet: 05 september 2012, 23:04:36 »
Så då har det blivit lite gjort ikväll också. Började med att förbereda för elektricitet i krypgrunden. Borrade 2st 20mm hål samt 1st 16mm hål i golvet nedanför elcentralen. Tog ett aluminiumrör med spets & tryckte ner genom isolering & så en liten lätt "punsh" rakt igenom asfaboarden. Därefter drog jag igenom flexslang. För att få ner el temporärt, men snabbt & lätt så tog jag en förlängningskabel & lossade på hanen för att trä igenom kabel & sedan återmontera hanen. Skall fixa riktig fast installation sedan med EKLK.

Därefter så grävde jag ett hål mitt i ena facket för att placera en 10L hink  upp & ner. Borrade ett 16mm hål i botten & trädde igenom en vanlig trädgårdsslang. Tack för tipset.
Det var fuktig/blöt hårt packad strandsand/havsbotten. Översta decimeten lite mörkare, sedan ljus & fin. Får hoppas marken tar emot kondensvattnet utan problem.

Efter detta så lyfte jag ner Woods DS15 avfuktaren, placerade den i mitten av det ena sidofacket med torrluftsutblåset in mot mitten av huset, genom kryphålet i hjärtmuren. Vägde av så den står horisontellt med en svag lutning bakåt. Placerade den på några cellplast skivor. Därefter startades avfuktaren. Jag noterade att hygrometerns RF % föll nedåt. Men det kan ju bero på att den sitter i "skottlinjen" för torrluftsutblåset. Jag kommer inte exakt ihåg vad den stod när jag startade avfuktaren, men vill minnas att det var ca 85%. Nu står den på 77%.

Nästa steg blir att köpa hem ett halvdussin fogskumsburkar & fortsätta täta uteluftsventilerna. Jag skall även ta & rensa ut de rester som möss & andra djur har lämnat kvar. Hittade bl.a. endel skal från något.

// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #12 skrivet: 08 september 2012, 19:22:13 »
Dagens fixande har inneburit att jag tätat igen alla uteluftsventiler med fogskum, utom 2st. De ena som inte tätades skall anslutas till den kommande sorbtionsavfuktarens våtluftsslang, men jag tätade igen den lite lätt med en skiva isolering. Den andra ventilen är på andra sidan huset mot var den nuvarande kondensavfuktaren står. I den ventilen monterade jag en frånluftsfläkt från Biltema 87-397, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Franluftsflaktar-87397/ , för att skapa ett undertryck. Den är på 99 m³/h, kanske är det för mycket? Men det drar ju ivf ut eventuell doft samt skapar rotation av den avfuktade luften från avfuktaren som står på andra sidan.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #13 skrivet: 10 september 2012, 22:33:42 »
Kvällens fix blev att isolera inkommande kallvattenslang med rörisolering av armaflex typ. Jag såg tidigare i år att det kondenserade ordentligt på denna. Nu kanske det inte blir något problem framöver, men för säkerhets skull så.

Därefter tog jag och grävde & sopade rent utmed grundmurarna, i två av tre fack, ner till grundsulan. Det var upp till ca 10cm djupt med sand/grus & grundsulan stack ut mellan 10cm & 30cm från grundmurarna. Ett tungt jobb, så jag orkade inte med det tredje facket idag. Det får bli nästa gång.

RF håller sig på 72%-74% sedan jag satte in avfuktaren. Så det är ca 10-20 procentenheter lägre än tidigare. Men det är bra fuktigt i sanden under den svarta plasten. Så ny åldersbeständigplast ut till grundmurarna kommer säkert göra viss nytta.
Jag satte även ner min Delino D10 P ozongenerator för att ge grunden en dos ozon.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund, eget projekt med att montera in avfuktningsanläggning.
« Svar #14 skrivet: 12 september 2012, 08:49:43 »
Igårkväll fortsatte arbetet att gräva fram, samt sopa rent på ovansidan av sulan i det sista facket. Därefter krattade jag ut sanden så det blev någerlunda jämna ytor på sandbäddarna.


Mätte upp utrymmena (eller ivf ett av dem) & de ligger på knappa 3m i bredd & ca 8.30 i längd. Funderar på hur jag skall lägga in byggfolien. Om jag skall ta två våder på längden i varje fack? De kommer ju överlappa varandra ganska rejält då byggfolien är 2700mm i bredd. Men om jag förstått det rätt så dubblerar man ångtätheten vid dubbla lager, så det är ju i sig ingen nackdel.
Det blir förmodligen TrioPlasts Triofol jag kommer köpa: http://www.trioplast.com/sv/produkter/industriforpackning/byggfilm/monteringsanvisningar
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!