Det finns ingen utegivare i utedelen vad jag vet, så värmepumpen kan ju därför inte styras av utetempens skiftningar, det förstår jag. Vad jag menade med att kompressorns varvtal "styrs" av utetempen är att pumpen måste jobba hårdare allt eftersom utetempen sjunker. Det ligger ju i värmepumpens konstruktion. Så vid sjunkande utetemp stiger varvtalet på kompressorn. Utedelen väsnas mer, amatörmässigt uttryckt!
Jag förstår fortfarande inte värmepumpens reglersystem m a p styrningen av varvtalet och när den ska gå på 50%, 75 % eller 100 % effekt (=varvtal)?
Ta som det är just nu i mitt hus:
- innetemp 21,5 nedervåning (150 kvm)
- innetemp 20,0 övervåning (55 kvm)
- utetemp runt 9 grader dygnsnitt (har varit så några dagar)
- fläkthastighet manuellt ställd till 1 (av 3) , hade tidigare ställd på 2 men vill inte ha varmare än det är nu så jag har sänkt ett steg för ett par dagar sedan
- innegivare på fjärrkontrollen som ligger ca tre meter från innerdelen
- börvärde 25
- värmen från innerdelen mätt till 38 grader
Utedelen går mycket tyst vilket jag tolkar som att den går med kanske 50% (?) effekt.
Nu är det ju bra att den går med 50% effekt (=högt COP) och samtidigt bra värme i huset, lågt fläktljud osv. Så jag är nöjd.
Men frågan kvarstår. När höjer den effekten till 75% eller 100 %? Om jag lägger fjärrkontrollen i en ishink? Dvs får större skillnad på är och börtemp?