Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta till ny pump med nÃ¥gra funderingar  (läst 8313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2012, 16:35:58 »
Man kan installera en extra framledningsgivare till 1245 som köps som tillbehör är lätt att koppla in men har kort sladd så du kan behöva skarva men den behöver inte aktiveras i nån meny. Hur cirkpumparna ska gå anger man i installatörsmenyn intermittent betyder att den går med kompressorn. Det går även att ansluta den externa cirkpumpen till vp och jag tror man måste ange funktionen i menyn för den anslutningen kan ha många olika funktioner på samma plint. Om man kör med extern framledningsgivare kommer vp att räkna gradminuter även under vv beredning. Man kan ha cp endera på framledningen eller returen men det finns dom som föredrar returen pga kallare media.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #16 skrivet: 31 augusti 2012, 17:23:22 »
Följdfrågor. Vad är det för skillnad på om VP eller slingan jobbar med dom böjda rören?

Kan jag programmera en Nibe 1245 att stänga interna cp när den räknar gradminuter?

Ja, planen är att flytta framledningsgivaren till mellan tanken och slingfördelaren.

En annan sak. Varför ska jag ha den externa CP på returledningen enl Carl Ns ritning?

Du skall inte flytta givaren, du monterar en extern framledningsgivare till plint BT25.

Och eftersom du behöver en extern pump bör du kunna ställa värmebärarpumpen på 0% i ekonomiläget, eftersom den då inte behövs för att cirkulera vattnet.

Och de böjda rören sitter rätt tycker jag. Du vill ju ta det varmaste (toppen) vattnet till radiatorerna och lämna av det kallaste i botten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #17 skrivet: 31 augusti 2012, 19:29:11 »
En annan sak. Varför ska jag ha den externa CP på returledningen enl Carl Ns ritning?

Utan den kommer vattnet bara cirkulera mellan VP och tank, vattnet i golvvärmeslingorna står ju still.
Och som sagt ställer man in VP:ns värmebärarpump i "intermittent" (meny 5.1.10) om man skaffar en extra tempgivare (BT25) till UKV:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #18 skrivet: 01 september 2012, 13:05:40 »
precis. smurfen säger rätt här. Kvarstår bara att kolla upp exakt hur du kopplar in den externa cirkulationspumpen i din värmepump. Sen är det klart =)

Jo så måste du ju bestämma dig för åt vilket håll du ställer tanken :)

Om jag tillåter mig att återigen högst oventenskapling resonera kring vilken sida så skulle jag nog säga. Retur till VP i det skeva röret längst ner. Och framledning till radiator i det skeva röret längst upp. Syftet skulle vara att det varmaste går ut mot radiator där GM räknas Samt att det kallaste går tillbaks till värmepumpen för att säkerställa bästa drift.

Om jag inte gjorde så hade jag nog haft värmepumpen helt på den skeva sidan i förhoppning om att detta ger den bästa skiktningen i tanken. Den bästa skiktningen kommer ge bäst gång på värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #19 skrivet: 01 september 2012, 13:44:31 »
Varför kopplar man inte ihop retur från radiator med retur till värmepump, då säkerställer man väl alltid lägsta möjliga returtemp, och om flödet över VP är större än returflödet från radiatorerna eller golvvärmen så tar värmepumpen från botten av UKV:n?
Är man rädd att det skall bli cirkulation genom VP när kompressorn står still?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #20 skrivet: 01 september 2012, 13:49:38 »
Retur till VP i det skeva röret längst ner. Och framledning till radiator i det skeva röret längst upp. Syftet skulle vara att det varmaste går ut mot radiator där GM räknas Samt att det kallaste går tillbaks till värmepumpen för att säkerställa bästa drift.

Ah, rätt. Jag tänkte mig inte för i mitt tidigare inlägg. Min Stiebel-Eltron-tank är kopplad så, även fast den inte har några krokiga rör internt, utan 4 uttag i rad.

Uppifrån och ned:
radiator fram
VP fram
radiator retur
VP retur
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #21 skrivet: 01 september 2012, 15:56:24 »
Varför kopplar man inte ihop retur från radiator med retur till värmepump, då säkerställer man väl alltid lägsta möjliga returtemp, och om flödet över VP är större än returflödet från radiatorerna eller golvvärmen så tar värmepumpen från botten av UKV:n?
Är man rädd att det skall bli cirkulation genom VP när kompressorn står still?

Thermia eller Nibe, mins inte vilken, har så i ett av sina systemförslag. Kommer dock inte ihåg vilket så här på rak arm.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #22 skrivet: 01 september 2012, 16:39:32 »
Har för mig att jag sett den inkopplingen i anvisningen till ukv borde bli mindre omrörelse i tanken då om en del av flödet går direkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #23 skrivet: 06 september 2012, 11:16:55 »
Ang min fråga att den externa cirkpumpen sitter på returen. Då får den ju suga istället för att trycka. Spelar det någon roll?
Min värmepump och cirkpump är placerade i källaren. Slingorna är på övervåningen dvs ca 1,5 meter över pumpens placering. Har 2 slingor i källargolvet med. Spelar detta någon roll för placering?
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #24 skrivet: 06 september 2012, 15:10:40 »
Ang min fråga att den externa cirkpumpen sitter på returen. Då får den ju suga istället för att trycka. Spelar det någon roll?

Nej, det är ju ett slutet system så det spelar igen roll för detta.
Jag brukar förorda returen just för att vattnet där är aningen kallare, vilket är lite snällare mot CP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #25 skrivet: 06 september 2012, 17:52:54 »
Pratade med en rörmockare som föredrog cp på framledningen pga att om man hade gamla radiatorventiler så kunde det bli undertryck där så luft sugs in om cp sitter på returen tycker det låter långsökt men vad vet man Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #26 skrivet: 06 september 2012, 18:26:24 »
Pratade med en rörmockare som föredrog cp på framledningen pga att om man hade gamla radiatorventiler så kunde det bli undertryck där så luft sugs in om cp sitter på returen tycker det låter långsökt men vad vet man Sc:,h

Om man stryper flödet ordentligt pÃ¥ alla radiatorer med ventilerna sÃ¥ finns förstÃ¥s risken.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Byta till ny pump med några funderingar
« Svar #27 skrivet: 07 september 2012, 23:21:29 »
Det där med att strypa är ju just mitt problem. Jag har skaffat en arbetstank för att det finns risk att nästan alla termostater på slingfördelaren stänger när jag eldar i öppna spisen. jag har ju en bypassventil men jag tycker det känns bakvänt att ha en pump på returen. Undrar hur bypassventilen reagerar på sug istället för tryck? Iofs blir det ju övertryck från tanken.
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!