0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Juli 2012 = 495kwh totaltAv detta säger min elmätare att värmepump, loggdator, VVC och frikyla har stått för 182kwh vilket ger modesta 313kwh för hh-el. Uppenbarligen har vi vart borta en del för min basförbrukning (vent, kylskåp och frysar exklusive VV) ligger däromkring. Mest chockerande är förstås att värmepumpen (med tillbehör) står för 36% av förbrukningen. Kompressorn har gått 14 timmar av vilket allt avser varmvatten då medeltemperaturen var ca 18 grader. Trots att inkommande brine pendlat mellan 9 och 10 grader har jag uppebarligen apa-dåligt COP på mitt VV av någon anledning. Därutöver skall man inte underskatta frikylans andel som just nu drar 380w när den väl går. Räknar man lite kvickt blir det ca 6kwh per dygn givet att den går ca 16 timmar. Kylan användes inte mer än ca 5-6 dagar då den kom på plats sent i månaden och vi var mestadels borta. Uppenbarligen finns en diskrepans någonstans givet att 14 timmar kompressor för VV plus legionella inte kan dra mer än ca 100kwh. resterande ca 80kwh är mer än 10 dygn frikyla med nuvarande brinepump och så länge har den inte körts. strange. Dags och leta eltjuvar. Alltså 495 är jag nöjd med men fördelningen är skum. Jo så vare detta med löpande statistiken också. Årsförbrukningen ser ut att landa på 13 200kwh varav värmepumpen drar lite mer än hh-el. Typ 7000 vs 6000kwh.
Här knullas det hela tiden o sen ska det duschas och duschas igen, tror fan dom är blötdjur ungdomarna som går å duschar igen och igen!!!!! Faaaaaaaan, knulla klart å duscha sen, hur svårt kan det vara...När jag ska duscha är dusch-helvetet upptagen så när jag duschade sist, vet bara gudarna...Ska bli så himla skönt och bli barnfri igen men det dröjer till oktober Jag har ett stort intresse och det är att kraftigt minska elförbrukningen och sen ungdomen flyttade hem igen med sin tjej här så har jag totalmisslyckats med att spara el.. Denna månad förbrukar vi mer än tidigare ägare har gjort dom senaste tre åren, deras snitt har legat på ca 500 kwh och min satans förbrukning är denna månad 750kwh... Mvh/ Lite lätt irriterad råtta
Allt som allt: 710kWh
Tycker det låter mycket om du hade en totalförbrukning på 11200 kwh under 2011..
Totalt 222kWh
Totalt 281 kWh här.
Lagar ni mat, duschar och diskar på jobbet?Ni borde få Nobelpriset i energibesparande åtgärder..