Hej hej!
Vi flyttade in i huset för lite drygt ett år sedan och har haft lite problem med bergvärmen mest hela tiden, vi får ett larm om lågt brineflöde. Larmet kan dyka upp 2-3 ggr per dygn ibland och sedan hålla sig borta i 1-2 månader. Har det väl larmat en gång så brukar det ta fart igen för att sedan bara försvinna.
Mina åtgärder
* Kollat filtret, det är rent och fint
* Kontrollerat att brinepumpen står på nivå 3, kontrollerat att pumpen till vänster står på nivå 2
* Lyssnat på brinepumpen och hör inget kluckande ljud (dock försökt avlufta genom att öppna ventilen där jag fyller på brinevätska samt öppnat en ventil bredvid extra vätskan en kort stund. Borde jag avlufta på något annat vis?)
* Kontaktat fackman, hans åtgärd var att ändra deltamax från 7 grader till 9 grader
Trots fackmanens löfte om att det inte skulle bli några nya larm nu så har larmen kommit tillbaka... Jag testade då att köra brinepumpen manuellt och titta på brinetemperaturen fick då värdena 8/5 efter ett tag, vid något tillfälle hade jag delta 4.
Mina frågor
a) Har jag ett givarfel? I så fall, hur lätt är det att byta dem och vart beställer man dem? Hur vet man vilka givare man ska ha? Ungefärlig kostnad?
b) Vad kan det annars vara? Något förslag på åtgärd?
c) Hur kan det inte vara bra att ha ett stort delta? Borde väl vara jättebra om det är så att jag har varmt i berget under huset? Tar panna skada av detta?
Jag är jätte tacksam för eventuella svar!
/Fredrik - Som önskar att bergvärmen bara kunde fungera...