0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De fabrikat som har flest fel är bergvärmepumpar och frånluftsvämepumpar från IVT och NIBE.
Citat från: Nisken skrivet 18 november 2005, 17:15:08CE50 kostar mer än andra VP med 1.5Kw kompressorer (upp till 5Kw uteffekt på VP), den är överdimensionerad och har dessutom varvtalsstyrning för att minimera antalet stopp/kallstart, som precis som på bilar är det som sliter mest. Därför håller den längre och har därför lägre garantikostnader.Det finns alltid någon som väljer att konkurrera med lägre priser och lägre kvalitet, medan andra gör tvärt om.Jag har initierat en diskussion med folket på Comfortzone om hur man skall kunna stoppa/kallstarta pumpen än mer sällan, (nu stoppar den för avfrostning nån gång i timmen eller så), den diskussionen är tänkt att dessutom utmynna i en konstruktionsförbättring som ska kunna spara ytterligare 5-10Kwh/år i ett normalhushåll, ...utan att fördyra CE50:n nämnvärt.Jag återkommer i ämnet...ChristianHar du några mer uppgifter angående ovanstående ännu?
CE50 kostar mer än andra VP med 1.5Kw kompressorer (upp till 5Kw uteffekt på VP), den är överdimensionerad och har dessutom varvtalsstyrning för att minimera antalet stopp/kallstart, som precis som på bilar är det som sliter mest. Därför håller den längre och har därför lägre garantikostnader.Det finns alltid någon som väljer att konkurrera med lägre priser och lägre kvalitet, medan andra gör tvärt om.Jag har initierat en diskussion med folket på Comfortzone om hur man skall kunna stoppa/kallstarta pumpen än mer sällan, (nu stoppar den för avfrostning nån gång i timmen eller så), den diskussionen är tänkt att dessutom utmynna i en konstruktionsförbättring som ska kunna spara ytterligare 5-10Kwh/år i ett normalhushåll, ...utan att fördyra CE50:n nämnvärt.Jag återkommer i ämnet...Christian
CE50 kostar mer än andra VP med 1.5Kw kompressorer (upp till 5Kw uteffekt på VP), den är överdimensionerad och har dessutom varvtalsstyrning för att minimera antalet stopp/kallstart, som precis som på bilar är det som sliter mest. Därför håller den längre och har därför lägre garantikostnader.