0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet du om det ligger någon ångspärr (plast) ovanpå singlet i krypgrunden?Hur ser ventilationen ut?Med största sannolikhet kommer ju fukten från marken och kan du se till att den inte kan avges till källarluften så kan det vara den billigaste lösningen att lägga ut plast ovanpå singlet./Johan
Fukten kommer med nästan 100% säkerhet från uteluften som ventilerar din krypgrund.Enda sättet att sänka den är att avfukta eller värma krypgrunden. Det finns tyvärr inga genvägar.
Jag tror nästan mer på Johans kommentarer om att fukten kommer nedifrån. Annars skulle gruset i krypgrunden vara torrt.
Kan man ha missat vid dräneringen av huset så att inte vattnet leds bort utan blir stående under gruset?
Ok Rickard, jag börjar nästan tro på dig till hälften. Men jag tog med en spade under huset idag och grävde lite. Det finns nog dock en del fukt i marken. Jag satte även dit en fukt/temp mätare. Den visade på 9,2 grader och RH 96%!!Jag har även skaffat en enkel avfuktare(modell claes ohlson) att testa lite med. Kommer nog troligen ännu att få bita i det sura äpplet och skaffa en MG90 el. dyl. för över 12000kr!!Men först skall jag nog ta och isolera marken och väggarna med cellplast och sätta ut kondensplast i botten.Har man hög fuktighet endast nån månad under våren och sen vid rötmånaden(hösten) så skall nog huset ändåmå bra tror jag.Någon som vet hur man kan räkna hur lång tid det tar för byte av luftmängd (m3) i krypgrunden om man har x(m2) ventilationsluckor vid en viss temp.?/Mosse
Har man hög fuktighet endast nån månad under våren och sen vid rötmånaden(hösten) så skall nog huset ändåmå bra tror jag.
Ritningen du la ut, är det en typritning som på din grund? På ritningen ser det ut som det finns isolering på insidan.Har du varit i kontakt med byggaren/leverantören om problemet?/Johan
Var mätte du 96%Rh, "i grusbädden" eller i luften under huset?