Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Loggning med Rego 1000 och/eller IVT Anywhere
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Loggning med Rego 1000 och/eller IVT Anywhere (läst 5214 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RobbySie
Tekniskt intresserad lekman med ny värmepump
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
RobbySie
«
skrivet:
14 juli 2012, 21:40:06 »
Citera
Är nybörjare i VP sammanhanget. Jag får en Premiumline EQ8 med IVT Anywhere installerad i v 30 och skulle gärna från början logga all driftsinformation till min dator (typ Husdata). Om jag har förstått rätt som kommer viss driftshistorik vara tillgängligt via IVT Anywhere, men bara i själva smartphone.
Finns någon bra lösning för att få driftsdata till min dator?
Loggat
1-plans Hultfredshus, 135 qm boyta + 135 qm källare (uppvärmd) i Lund. 180 m borrhål, 140 i berg (skiffer). IVT Premiumline EQ 8 (8 kW), 100 l Volymstank, IVT Anywhere
Toticci
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Toticci
SV: Loggning med Rego 1000 och/eller IVT Anywhere
«
Svar #1 skrivet:
16 juli 2012, 09:51:10 »
Citera
Tyvärr så gör det nog inte det
Loggat
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13327
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
16 juli 2012, 10:12:20 »
Citera
Man kan alltid läsa ut datat via CanBus'en och lagra statistiken på datorn.
Jag vet dock inte hur bra Husdatas interface är, men det finns ju generiska CanBus-interface att köpa och då slipper man ju dessutom prenumerera på nån tjänst.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
RobbySie
Tekniskt intresserad lekman med ny värmepump
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
RobbySie
«
Svar #3 skrivet:
17 augusti 2012, 20:19:50 »
Citera
Tack för svaren. Har grubblat lite mer över detta och är nu egentligen rätt så irriterat över detta. Hur resonerar IVT egentligen?
Jag har köpt deras mest avancerade VP, som ska optimeras just för mitt hus ( hel källare, arbetstank, värmekassett, ...). I Rego 1000 kundmenü kan jag inte ens se kompressorn gångtid och antal starter. IVT Anywhere är bara en värdelös leksak och enligt IVTs kundtjänst finns det ingen möjlighet för kunden att komma åt driftsdata. Min installatör är naturlig helt ointresserad av att trimma in pumpen och han kommer ju inte heller åt någon driftsdata.
Känner mig faktiskt blåst att har köpt en VP med COP 5,1 utan någon riktig möjlighet att trimma in den.
Tänker faktiskt skriver till deras marknadschef och påtalar detta missförhållande.
Loggat
1-plans Hultfredshus, 135 qm boyta + 135 qm källare (uppvärmd) i Lund. 180 m borrhål, 140 i berg (skiffer). IVT Premiumline EQ 8 (8 kW), 100 l Volymstank, IVT Anywhere
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19322
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2012, 18:33:31 »
Citera
Det går ju faktiskt att stå bredvid vp och kolla temperaturerna i menyn så gjorde man förr
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35856
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
20 augusti 2012, 07:01:38 »
Citera
Med Logger 2020 och några tempgivare trimmar du lätt in värmepumpen för optimal funktion.
www.logger2020.se
www.energibutiken.se/sv/hem/1-logger-2020-temperaturlogger.html
Vill du köra loggning utan att ha en PC igång hela tiden kan du använda webbtjänsten e-logger, här kan du läsa allt om den tjänsten:
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger
Och visst, jag håller med om att tillverkarna borde tillhandahålla bättre möjligheter att logga till PC, men jag tror allvarligt talat inte att de vill ha den typen av extra support som det genererar.
Direktkopplade loggrar ger dessutom större risk för haverier p.g.a. åska, vilket kan drabba dem rent statistiskt när det gäller fel på maskinen.
För att de inte skall få problem med fel p.g.a. åska så krävs det i princip någon form av trådlös kommunikation mellan värmepump och PC, vilket är ganska dyrt att utveckla, och än en gång, det blir supportkrävande, det vet alla som krånglat med trådlösa nätverk av olika typer.
Ytterligare ett skäl att de inte tillhandahåller bra loggningsmöjligheter tror jag beror på att de byter/uppgraderar reglerdatorerna i varje ny modell, och det blir svårare/dyrare att göra det om du hela tiden skall ha loggningen i åtanke.
Detta är också anledningen till att jag valt att bygga en helt fristående logger som fungerar till alla typer av värmepumpar, solfångare, och andra energiförbrukare eller energiproducenter.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 754
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Dymo450
Johnlennonx
svenske kocken
Zyberdude
lubbis
KVS
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info