0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Svårt att säga utan att ha sett hur grejerna är ihopkopplade?Om kökspannan är kopplad mot elpannan så att vedpannan värmer elpannan som i sin tur shuntar fram värmen till radiatorerna så måste båda cirkpumparna gå.Om grejerna är parallellkopplade så räcker det med att kökspannans cirkpump går, men då har du troligen en extra shunt till kökspannan?2. Shunten stannar i det läge den är i om strömmen går, om du har nån form av shuntautomatik så bör den också ha ström, tror jag.3. Inga problem att göra nått sånt.
Det funkar ju hyffsat att handshunta har du ingen acktank kan du ju ändå inte elda mycket med shunten stängd.
Koppla shuntstyrningen på UPS:en också kanske?Nu är ju inte jag någon expert, men de ESBE motorshuntar jag har kan frikopplas från motorn och regleras manuellt. Den ena plockar jag helt enkelt bort motorn på med ett handgrepp och använder sedan spaken som sitter under. Den andra drar jag ut ratten på och vrider.
Jag tror att det räcker med att driva en cp vid strömlöst men det beror naturligtvis hur det är kopplat men det är ju enkelt att prova före ev strömavbrott. Du får nog klippa buntbanden och kolla inuti styrningen hur shunten ska frikopplas.