0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
-Fula som synden (privat åsikt)
HejDet handlar om begreppet övertemperatur, d v s skillnaden mellan solfångarens temperatur och omgivningen. Ju högre övertemperatur, desto större förluster från en plan solfångare. Men om övertemperaturen är låg (typiskt för poolvärme) så är plana bättre än rör eftersom de har större kollektoryta (det finns ju mellanrum mellan rören, och där finns inget att hämta).Vid låga övertemperaturer så är plana bättre. Vid höga övertemperaturer så är rör bättre. Vad jag har kunnat se från andras röranläggningar när jag jämfört med mina plana så har det varit dött lopp. Man får inte lura sig på de höga utbytessiffrorna på rör, det räknas på kollektoryta och eftersom rör har mindre kollektoryta än plana på samma byggyta så blir det typ samma. Jag är nöjd med mina plana.MVH/Gano
-svårt att se när rör blir dåliga, kan gå länge med dålig effekt utan att man reagerarNja, - ett rör som är sönder känns varmare än de andra- är inte silverfärgad i botten- snön smältar bort där snabbare än hos de andra - då bör man kolla röret/ solfångaren