0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har idag en Nibe F310P som är ca 14 år gammal. Kompressorn böts 2004 och cirkulationspumpen året efter. En Mitsubishi LLVP installerades i vintras dels som en backup i den händelse att 310:an havererar (när gör den det?) samt för att få kyla under varma sommardagar. Dessutom är den effektivare på att producera värme än Niben så den ger ett gott tillskott under vintern. Då jag lever i en tro att Niben kommer att ge upp när som helst (vem vet?) funderar jag i banorna att byta ut den till en ny modern FLVP typ Nibe F750 eller en ComfortZone CE50/65. Prismässigt är det samma pengar men CZ har fördelen att ha funnits längre på marknaden och ger bättre garantier. Utöver att bytet tänks ske pga av 310:ans ålder ger de nya moderna FLVP bättre driftsekonomi. Därför tittar jag inte på den "naturliga" efterföljaren till 310, dvs Nibe 370 som i princip är samma produkt men med lite småförbättringar. Vad säger ni om mina funderingar? Är de vettiga eller skjuter jag över målet?
Tack för förslaget!Jag förstår det som att byte till bergvärme är billigare för enheten som så, men installationsarbetet är mer omfattande och ökar kostnaden över vad en F750 kostar, inklusive installation. Dessutom saknas frånluften som behövs i huset för att få ventilation. Om man har en el-eller oljepanna idag är bergvärmealternativet förnuftigt. Har huset designats för en frånluftsvärmepump är det enklast och billigast att hålla sig kvar i det spåret. Att komplettera nuvarande FLVP med bergvärme ger nackdelen att kostnaderna skjuter i höjden då nuvarande F310 bara har ett visst antal år kvar i drift. Sedan måste den bytas i vilket fall som helst. Bytet kan komma som ett omedelbart behov inom kort, eller om några år, vilket vet ingen, men jag ser ingen anledning till att kosta på 310:an reparationer utan det är nog klokare att byta hela skåpet till något modernare.
Hela kanalen skall vara kondenstätt isolerad, vilket kan betyda att man måste bryta upp befintliga genomgångar genom vägg/tak...
Med en F750 kan jag (beräknat) minska mina nuvarande energikostnader med ca 7.000 kr/år jämfört med nuvarande 310.
Räknar du med 1 kr / kWh? Vad har F750 för COP? Tycker det här är intressant då jag också egentligen skulle vilja ha annat än 410 men hade svårt att räkna hem en ny FLVP förut med nyare teknik mot 410 (en 310:a med tilluftsbatteri). Jo, vi måste köra elpatron ibland, det handlade om några få dagar sista vintern, boytan 120kvm.