Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump/värmekälla ?  (läst 2237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjockochsvag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Ny pump/värmekälla ?
« skrivet: 12 juni 2012, 10:41:20 »
Hej,
jag har vattenburen värme, ett hus i två plan på 130 kvm, västkusten, och en 650l acktank som matas av elpatron och vattenmantlad kamin. Min 15kw luft/vattenvärmepump som är ansluten via värmeväxlare till ack-tanken har totalhavererat och skall ersättas. Huset har mestadels underhållsvärme på vintern (8-10 grader). Vad skall jag ersätta min trasiga pump med? Jag är öppen för alla förslag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny pump/värmekälla ?
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2012, 10:47:14 »
15kW låter lite väl stort till ett hus i södra Sverige på 130m2 som bara underhållsvärms på vintern...
Har du tänkt installera själv, eller köpa en färdig lösning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tjockochsvag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump/värmekälla ?
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2012, 15:11:46 »
Ja, 15kw är nog lite stort. Det räcker säkert med 10kw. Som sagt, jag är öppen för alla förslag. Huset ligger vid kusten så det är mycket salt i luften. Alla anslutningar till ack-tanken är ju dragna för den gamla pumpen, så installationsjobbet kanske inte blir superstort. Jag installerar inte själv.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny pump/värmekälla ?
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2012, 15:24:24 »
Det känns inte som nån avancerad lösning, så enklast är väl att du tar in några offerter från lokala firmor så kan vi diskutera vidare sen vad som är bra och/eller dåligt.

Vad är det för ålder/isolreringsstandard på huset? Vad har du haft för energiförbrukning tidigare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tjockochsvag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump/värmekälla ?
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2012, 15:52:42 »
Total förbrukning ca 15000kwh de senaste två (kalla) åren. Lite frågetecken på verkningsgraden på den gamla luft/vatten värmepumpen. Huset är gammalt men helt omgjort och nyisolerat för 4 år sedan. Alla rör, cirkpumpar, el m.m. gjordes nytt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!