Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
synpunkter på placering?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: synpunkter på placering? (läst 2746 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
alo
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
alo
synpunkter på placering?
«
skrivet:
02 november 2005, 09:24:21 »
Citera
Jag tänkte att jag också skulle försöka få lite synpunkter på placeringen av innerdelen. Jag såg att någon hade skickat med en bild av sin planlösning det tyckte jag verkade bra! Panasonic HE 9 DKE och HE 12 DKE verkar intressanta. Jag har väl inte den mest idealiska planlösningen. En gammal sekelskiftesvilla,ca 170 m2 ,1 1/2 plan, högt i tak, stora fönster med lösa innanfönster (på vintern), träfasad och ganska dåligt isolerad. Idag värmer jag med vedspis i köket, kakelugn och lösa oljefyllda elelement. Vi gör av med ca 23000 kw el ikl, varmvatten och hushållsel + en del ved. Tanken är väl att fortsätta elda en del. Mitt förslag är över ytterdörren (röd). Hallen är ganska liten, och avståndet till trappan upp är inte mer än 2,5 m. Men om man har båda pardörrarna öppna till sovrummen blir det ju ganska öppet! Vad har ni för åsikter???
Loggat
Värmepumpsgruppen Skåne
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Värmepumpsgruppen Skåne
SV: synpunkter på placering?
«
Svar #1 skrivet:
02 november 2005, 10:12:48 »
Citera
Jag hade monterat V-P vid ytterdörren, men ha dörrarna öppna, sovrummet med kakelugn ser ut att bli svårt!
E12DKE hade jag tagit då du har ca 170kvm men dock ej så öppet. Ev SAP123 (Sanyo 123)
Om du regelbundet eldar i öppnaspisen kan det räcka med E9DKE. eller SAP93 (sanyo 93)
Daniel Johansson
«
Senast ändrad: 02 november 2005, 12:19:43 av Rickard
»
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #2 skrivet:
02 november 2005, 11:41:28 »
Citera
Har ett liknande hus, men tilläggsisolerat.
Det är nästan den enda tänkbara placeringen. Jag skulle aldrig sätta innedelen i sovrummet. På HE eller E9DKE kan du köra "autoswing", som fördelar luften till höger och vänster. Lustigt nog tror jag att du får bra värme på övervåningen.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Optimalt
Kan värmepumpar
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 138
Karma +0/-0
Kön:
Optimalt
«
Svar #3 skrivet:
04 november 2005, 14:41:10 »
Citera
Plaseringen över ytterdörren tror jag är den bästa, för värmespridning och ljudnivå.
Du ska absolut satsa på den större pumpen, om värmen ska räcka till vid -10 till -15 grader.
mvh Anders
Loggat
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per år, Har även ett garage på 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per år.. Fördelat såhär 6600kw för vv och hushållel, 3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.
Optimalt
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Optimalt
«
Svar #4 skrivet:
04 november 2005, 15:14:13 »
Citera
Med ditt stora hus blir nog 12; an i minsta laget,Toshiba ligger bäst i tester,Så jag tycker du ska välja en pump därifrån, välj minst mellanpumpen, ännu hellre den största. Pumpen ska du ha i 10-15 år så det lönar sig absolut att satsa några tusen extra för att få en kanonpump. Panasonic är ett välkänt märke,Men dom visar bara halv-bra resultat i tester,( i Råd & Rön ).. Själv har jag IVT 5kw , som värmer 117 m2 ner till -8 grader, sen får jag stödelda i kakelugnen. ( så även jag skulle behöva en större pump) mvh Anders
http://www.ventilationsutveckling.se/
Loggat
Hej !
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per år, Har även ett garage på 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per år.. Fördelat såhär 6600kw för vv och hushållel, 3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.
Optimalt
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Optimalt
«
Svar #5 skrivet:
04 november 2005, 15:29:04 »
Citera
Såg nu att HE 12DKE ger 7,7kw, Dom kw behöver du för att värma ordentligt,,
Som du ser ger Tosibas största 7,8 kw,,Valet är ditt , Läs Råd & Rön nr 10 2004 det är ett bra test.. Anders
Loggat
Hej !
jockefors
Gäst
jockefors
«
Svar #6 skrivet:
04 november 2005, 20:58:29 »
Citera
hej ...
du går det inte att montera pumpen vid trappen på sidan av trappen så den spolar luft in i köket....
då borde du värma kök å rummen innanför det tex sovrumet å vardags rum
att pumpen sen kommer att väma upp för din trappa på övervåningen tror jag sköter sig skälv utan nån hjälp
ev att du kan kasta in en afrikafläkt i nått av dina bakre rum...
Loggat
alo
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
alo
«
Svar #7 skrivet:
04 november 2005, 23:07:03 »
Citera
Jag är rädd att det blir BASTU på övervåningen, där Jag sover!!! , om jag placerar den i hallen?!
Loggat
jockefors
Gäst
jockefors
«
Svar #8 skrivet:
05 november 2005, 07:56:22 »
Citera
hej..
hmmm få se
jag menar att du ska sätta pumpen med ryggen mot trappen ytyp där den vinklar av upp...
då kommer den ju att ha utblåset från trappen och mot vedspisen har dyu den i hallen så kommer värmen typ bara att klättra upp i övervåningen
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #9 skrivet:
08 november 2005, 15:13:34 »
Citera
Upp på övervåningen kommer värmen ändå. Det är min erfarenhet. Låt den ta ett varv på våningen under först.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
synpunkter på placering?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1149
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
lars
danne824
Compakt
alvinpalv
BiggerDigger
lubbis
gluecifer
malfle
bopakoster
purjo__
Josth
Zyberdude
T.eriks
Classe57
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info