0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PLC kanske då har redan typ reläer på utgångar?Tack för länken men där har jag varit och på snart 1000 andra ställen känns det som.. ^-^i alla fall.Men så fort jag försöker göra något eget så går det inte... i programmeringen.
Fördelen med ett kommersiellt PLC-system är väl att det finns programmeringsverktyg där man aldrig behöver skriva en rad kod. Man ritar lite flödesdiagram på PC'n och bygger koden av det...Nackdelen är att det kostar pengar...En nackdel med Arduino Uno, som du visade bild på, är att den har ganska få in-/utgångar. Skall man kunna mäta mer än en handfull saker och styra lika mycket så tar det slut på anslutningar. Som tur är finns det Arduino Mega med betydligt fler anslutningar.
GDS-Jan Nä jag har inte förväntat mig att du ska lära mig att programmera...Det är väl ingen större skillnad på att tända en lysdiod och att starta en kompressor eller en fläkt, så länge de inte drar mer än 40mA?
Kanske uttryckte mig oklart men min fråga var: Är det någon här som kan förklara vad som är skillnaden på PLC och Arduino mikrodator.Och det tror jag att jag har fått lite svar på.Sen vore det ju trevligt med någon som kan programmera dessa, som man kunde fråga och få lite tips angående programmering.Men det kanske var ett önsketänkande.Det är inte lätt att börja från 0...